koolhydraatarm eten, gezond eten en een gezonde leefstijl
Gezondheid

Koolhydraatarm eten: gezond eten en een gezonde leefstijl

Koolhydraatarm eten, meer energie hebben, afvallen of op gewicht blijven. Het klinkt makkelijk en eigenlijk is dat het ook. Door gezond te eten en meer te bewegen kan je zorgen dat je beter in je vel zit. Koolhydraatarm eten, het is geen dieet maar een leefstijl. Een leefstijl die goed vol te houden is.

Je lichaam verandert

Je lichaam verandert naar maten je ouder wordt. Misschien ervaar je dit zelf ook al wel. Vaak zien vrouwen dat hun peer figuur, dus een slanke taille en brede heupen, meer de vorm van een appel figuur aanneemt. Waarbij rondom de buik en taille meer vet ophoopt. Dit wil je liever niet, aangezien de belangrijkste organen rondom de buikstreek zitten en je hier juist geen vet wil hebben. Maar ook zal je misschien merken dat je kleding anders zit, omdat je jouw slanke taille in hebt moeten leveren. Gezond eten en meer bewegen zijn dan de oplossing. Nu beginnen velen al te denken bij gezond eten, laat maar zitten. Toch is gezond eten ook hartstikke lekker en geloof me, je hoeft echt niet alles op te geven. Denk eens aan koolhydraatarm of koolhydraat beperkt eten mocht je anders willen gaan eten.

Wat is koolhydraatarm eten

Koolhydraatarm eten of koolhydraatbeperkt eten is een eetpatroon dat de consumptie van koolhydraten beperkt. Voedingsmiddelen die een grote hoeveelheid verteerbare koolhydraten bevatten (zoals brood, pasta, aardappelen, rijst) worden beperkt of vervangen door voedingsmiddelen die een hoger percentage proteïnen en vetten (zoals vlees, vis, en sojaproducten) en vaak andere voedingsmiddelen die een relatief lage hoeveelheid koolhydraten bevatten (zoals groene bladgroenten)

Koolhydraatarme ten is vooral heel veel verschillende groenten in je lunch en diner gerechten.

Koolhydraatarm eten is geen dieet maar een leefstijl

Wanneer je gezonder wil gaan eten, is de schrik vaak dat je niks meer mag eten, maar dat is natuurlijk helemaal niet zo. Koolhydraatarm eten is geen dieet maar een leefstijl. Het is iets wat je – als je vol energie en fit wil blijven- vol zal moeten houden en dat kan toch alleen wanneer je iets doet wat goed voel, maar ook iets is waarbij je niet aan een streng dieet hoef te houden. Dus geen crash dieet, maar lekker eten. Geen beperking, maar nadenken over wat je eet.

Lees ook: Gezonder eten, geen dieet maar een leefstijl

Geen brood meer als lunch

‘Wat geen brood meer bij de lunch?’ Is vaak de eerste reactie die ik krijg, wanneer ik zeg dat ik koolhydraatarm eet. Geen brood betekent andere lunches bedenken. Lunch met veel groente, ei, geitenkaas of feta. Koolhydraatarme lunches betekent vaak andere voorbereidingen, maar zeker niet moeilijk of veel. Het voordeel van koolhydraatarm eten is dat jij je na de lunch veel fitter voelt, doordat je minder koolhydraten, dus suikers, gegeten hebt. Je hebt meer energie en kan er weer helemaal tegen aan.

Lees ook: Koolhydraatarme makkelijke lunches en Gezonde lunch recepten met ei

Meer eieren en groente

Aardappelen, volkoren pasta en zilvervliesrijst nemen normaliter een groot deel van jouw avondeten in beslag. Dit is veelal vulling. Eet je dit niet, dan heb je heel snel weer trek.  Ga je op zoek naar koolhydraatarme recepten dan zal je zien dat hier heel veel groente in zitten. Waarbij vaak gekozen wordt voor verschillende groentes. En een keer aardappelen, dat is natuurlik helemaal geen probleem. Wanneer wij thuis stampot eten, dan eet ik ook gewoon mee, maar eten we aardappelen, groente en vlees, dan vervang ik de aardappelen voor een extra portie groenten.

Waar vind je koolhydraatarme recepten

Wil je koolhydraatarm gaan eten dan is het echt even jouw weg zoeken in de hoeveelheid aan informatie. Ik zelf kook veel gerechten uit de kookboeken van Pascale Naessens, maar vind ook mijn recepten op websites als LowCarbchef en op Pinterest.

Benieuwd naar de boeken van Pascale Naessens. Kijk dan eens hier

3 koolhydraatarme recepten

Koolhydraatarme recepten vind je dus zowel online als in koolboeken, het is vaak een beetje zoeken, ook met de tijd. Koolhydraatarme recepten kunnen nu eenmaal best meer tijd innemen dan je gewoon bent met koken. Dit kan komen doordat gerechten lang in de over moeten, maar ook omdat ze meer bewerkelijk zijn. Denk dan bijvoorbeeld aan aubergine of courgette eerst grillen voor ze de oven in gaan. Maar je hebt ook hele makkelijke en snelle recepten. Dit heeft vaak mijn voorkeur omdat ik graag gezond eet, maar niet te lang in de keuken wil staan. Drie van deze makkelijke recepten heb ik hieronder neergezet, voor het volledige recept verwijs ik je graag door naar het desbetreffende artikel, waar ik uitgebreid beschrijf wat je nodig hebt voor dit gerecht.

Courgette met ei en emmentaler

Een overheerlijke combinatie van courgette met ei en emmentaler. Koolhydraatarm en geschrikt voor 2 personen. Makkelijk te bereiden en boordevol groente want er gaan maar liefst twee courgettes in.

Hier vind je het hele recept van dit koolhydraatarme recept van courgette met ei

Makkelijk en snel koolhydraatarm recept van Courgette met ei.

Verrassende recepten met appel

Kook jij wel eens met appel? Vaak denk je alleen aan groente, maar ook met fruit als een appel, kan je hele lekkere koolhydraatarme gerechten maken. Maak bijvoorbeeld eens een maaltijdsoep met appel en rode biet en heel verrassend, doe hier een beetje yoghurt in.

Lees voor het hele recept: Recepten met appels in de hoofdrol

Broccioli rijst met zalm

Wanneer je koolhydraatarm eet, si het soms best veen zoeken naar nieuwe recepten. Want wat kan je waarmee vervangen? Kies eens voor een gezonde bowl van Broccoli rijst met zalm. Een snel en makkelijk recept met: broccoli, bosuitjes, eieren, avocado’s, zalm en doperwten.

Hoe je dit makkelijk recept maakt lees je op Bowl recepten: Broccolirijst met zalm

Wil je nu meer lezen over recepten. Lees dan eens mijn andere artikelen over recepten

Gezond en koolhydraat arm eten

Zie jij jouw lichaam veranderen, omdat jeoeduer wordt, wil je graag gezonder eten, zonder een dieet te beginnen, wil ej mee energie of je gewoonweg fitter voelen. Koolhydraatarm eten kan zeker iets voor jou zijn. Maar net als met elke leefstijl, die jij je aan wil nemen is het hier ook belangrijk dat je niet te streng bent voor jezelf. Maak gezonde keuzes, geniet van het lekkere eten en drink ook gewoon je wijntje in het weekend. Tenslotte is gezond eten geen moeten, maar doen.

Lees ook: Gezonde recepten, die koolhydraatarm zijn.

foto lodiblogt

15 thoughts on “Koolhydraatarm eten: gezond eten en een gezonde leefstijl”

  1. Mooi om te lezen. Het belangrijkst is denk ik niet het getal op de weegschaal of je kledingmaat, maar hoe jij je daar zelf bij voelt. Klinkt alsof je nu een mooie balans hebt gevonden. Ik eet ongeveer op dezelfde manier, behalve dan dat ik absoluut geen eetwijzers oid invul (want eetstoornis op de loer). Op werkdagen gewoon gezond en simpel, in het weekend is een beetje chips geen probleem en op verjaardagen doe ik ook gewoon mee. Tot nu toe bevalt mij dat goed, júist omdat je jezelf daarmee niet alles ontzegt. Gaat al jaren zo bij mij en vind ik prima.

  2. Ik ben nu net, schat zo in een maand of 2, op dat punt aangekomen. Ik kon alles eten maar mijn lichaam veranderde geen centimeter tot dus ongeveer enkele maanden geleden. Ik ben dit jaar 45 geworden en kan al iets van 2 jaar amper sporten i.v.m erge bloedarmoede maar pas 2 of 3 maanden geleden begon ik veranderingen te zien aan mijn lichaam. Ik schrok echt, zo van ‘dat kan ook bij mij gebeuren!’. Ik heb eigenlijk meteen mijn eetpatroon omgegooid en het scheelt nu al maar het kan nog beter.

    1. Hier precies zo, ik ben ook 45 en dacht dat het er eigenlijk een beetje bij hoopte, dat extra vet rond de buik en heupen, maar dat is natuurlijk niet zo. Goed dat jij er ook mee bezig bent, het geeft je toch meer energie.

  3. ik heb 4 dieetisten en ik eet volledig keto omdat ik geen koolhydraten kan verdragen. gezond eten is voor mij en mijn gezin altijd al belangrijk geweest en wij eten heel veel groenten, vlees en vis, brood pasta en rijst en zuivel en fruit dus niet vanwege de te hoge koolhydraten

  4. Knap dat je de knop hebt kunnen omzetten! Hoewel ik nooit het idee had dat er iets mis was met je figuur, maar tenslotte draait het erom dat je zelf lekker in je vel zit. Kan me voorstellen dat het enorm scheelt als je niet het gevoel hebt dat je iets moet volhouden, maar dat het gewoon een nieuwe manier van leven is geworden. Helaas voor mij ben ik dol op pasta, dus koolhydraatarm zit er denk ik niet echt in. Het idee om af en toe eens soep te eten tussen de middag ga ik wel meenemen! Klinkt lekker.

    1. Dank je wel Merel en het klopt ook wel hoor, ik ben niet te zwaar, maar ik merkte dat er echt vet rond mijn heupen en buik vormde en dit is natuurlijk juist de slechte plekken, kijk je naar gezondheid. Ik heb net als lunch weer een heerlijke courgette soep op, het is even om switchen, maar nu wil ik niet anders meer en ja als je echt ergens dol op ben, dan kan je het niet schrappen. Dat is net als ik toch ook mijn wijntje en biertje blijf drinken. Het leven moet ook wel gezellig blijven!

    1. ik ben 5,4 kg kwijt en dat is genoeg hoor. Meer hoeft er niet af. Het vet wat zich de laatste jaren om mijn heupen en buik had gevormd is weg en daar ben ik eigenlijk nog het meest blij mee.

  5. Ik heb sinds kort ook weer de knop omgezet.
    Ik merk dat mijn buik vooral goed reageert op koolhydraat arm. En als ik ze dan al eet, dan de gezonde versie zoals volkoren pasta en zilvervliesrijst in een aangepast hoeveelheid (max 100 gram).

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *