Gezond eten en minder koolhydraten.
Gezondheid Lifestyle

Gezond eten met minder koolhydraten

Op een gegeven moment -als je ouder wordt- veranderd je lichaam, hier kan je niks aan doen, dit gebeurt gewoon. Veel vrouwen gaan van een peer figuur naar een appel figuur. Toch kan je er wel iets aan doen. Hoe? Gezond eten en koolhydraatarm is namelijk prima vol te houden.

Dagmenu’s maken is verstandig

Tot twee jaar geleden had ik een eigen praktijk als gewichtsconsulent. Dagmenu’s was een van de dingen die ik voor cliënten maakte. In die tijd zat ik zelf ook super goed in mijn vel. Ik wist alles over gezond eten en sportte zelf erg veel. Ik ontdekte de bikini body guide, een manier van sporten die me deed afvallen, maar uiteindelijk ook mijn knie kostte. In 2017, in het zelfde jaar als toen ik met mijn praktijk stopte, kreeg ik deze knieklachten en stopte helemaal met sporten. Dit had gevolgen voor mijn lichaam.

Een spiegel voorhouden

Zelf merkte ik dat mijn figuur veranderd toen ik minder ging bewegen. Ik kwam aan en accepteerde dit eigenlijk. Tenslotte was ik niet alleen gestopt met sporten, ik was ook de veertig al weer even gepasseerd. Je lichaam veranderd dan, ongemerkt. Mijn kleding zat strakker en als ik in de spiegel keek was ik niet blij. In de zomer van 2018 kwam mijn zus over uit Amerika en waren we met de hele familie een week in Frankrijk. Normaal ga ik niet meer zoveel in bikini, maar deze week bestond uit heerlijk uitrusten, bijkletsen en zwemmen in de rivier bij de camping. Mijn vader had een foto gemaakt van mij in bikini en toen ik die zag, schok ik van wat ik zag. Ik moest hier echt iets aan gaan doen.

Terug naar gezond eten

Toch duurde het nog een jaar voor ik eindelijk besloot iets aan mijn figuur te gaan doen. Nadat ik een artikel las over iemand die ontzettend veel afgevallen was door koolhydraatarm te eten en veel te wandelen. Als gewichtsconsulent vertelde ik mijn cliënten altijd dat brood, aardappelen, volkoren pasta en zilvervliesrijst, juist goed was. Het is een vulling en zorgt dat je na de maaltijd vol bent. Toch besloot ik dat wat ik had geleerd eens links te laten liggen en verdiepte me in het koolhydraatarm eten. Hierbij ban ik koolhydraten zeker niet uit. Koolhydraten hebben we nodig. Toch probeer ik de suikers zo veel mogelijk te laten staan en te minderen in de koolhydraten die in brood etc zitten.

Beginnen met gezond eten

Gezond eten en bewust eten zorgen er niet voor dat je niks meer kan eten. Belangrijk is om eens de eetmeter van het voedingscentrum in vullen. Om te kijken welk voedingspatroon jou ligt, maar ook in welke levensfase je zit. Ben je bijvoorbeeld net bevallen of geef je nog borstvoeding, dan heeft je lichaam meer energie nodig, maar zal je ook andere doelen voor ogen hebben om af te vallen. Door hier goed over na te denken, krijg je overzicht over wat je eet en wanneer je eet. Een gezond ontbijt is bijvoorbeeld Griekse Yoghurt 0,1%, lijnzaad, ongezouten noten en blauwe bessen. Eieren worden bij koolhydraatarm ook erg aangeraden en het liefst groente bij je ontbijt om aan die 250 gram groente per dag te komen.

Gezonde lunches

Als gezonde lunch kan je kiezen voor een salade, soep of gebakken eieren. Er zijn zoveel lekkere recepten voor salades te vinden, zoek hier eens naar. Maak ook eens soep voor avondeten en maak dan wat meer. Heerlijk als gezonde lunch de volgende dag. Een gezonde lunch is ook weer lunchen met eieren. Eet hier dan ook weer groente bij. Deze vele groente maken echt het verschil. Ideeën haal je van Pinterest

gezond eten koolhydraatarm

Gezonde recepten

Als avondeten is het ook weer zaak om voor veel groente te. Kies in plaats van aardappelen voor verschillende soorten groentes. Maak pasta van courgette -courgetti- Hier kan je een speciale snijder voor gebruiken, super makkelijk en heerlijk met zalm, pesto en cherrytomaten. Verder kan je kiezen voor kaas in je eten en ook kleine aanpassingen kunnen al heel erg helpen. Wil je wel een hamburger, maar geen patat hierbij? Maak dan eens zelf een Bic Mac salade. Je eet dan naast je gehakt ook genoeg groente. En is nog super lekker ook

gezond eten koolhydraatarm

Gezond en koolhydraat arm eten

Wees niet te streng, gezond eten moet tenslotte geen straf zijn. Maak gezonde keuzes, ook als je wel eens wil snoepen. En wel een wijntje of toastje in het weekend. Dat kan prima! Juist door het variëren hou je deze nieuwe leeftijd gewoon vol en wordt gezond eten, iets heel ‘gewoons’.

Ben je nu nieuwsgierig geworden naar koolhydraatarme gerechten kijk dan eens hier naar koolhydraatarm lunch en koolhydraatarm diner recepten. Een aanrader zijn ook de boeken van Pascale Naessens. Boordenvol lekkere recepten. Ook voor kinderen is gezond eten natuurlijk heel belangrijk. Met Spoony leren kinderen groente eten. En ik, ik ben niet alleen afgevallen zonder dieet, ik zit ook veel beter in mijn vel, mijn kleding zit weer prima, ik voel me goed en heb het idee veel meer energie te hebben. Deze manier van gezond eten, is prima vol te houden.

Heb jij nog lekkere tips, voor gezond eten?

foto’s lodiblogt

Meer artikelen

15 thoughts on “Gezond eten met minder koolhydraten”

  1. Mooi om te lezen. Het belangrijkst is denk ik niet het getal op de weegschaal of je kledingmaat, maar hoe jij je daar zelf bij voelt. Klinkt alsof je nu een mooie balans hebt gevonden. Ik eet ongeveer op dezelfde manier, behalve dan dat ik absoluut geen eetwijzers oid invul (want eetstoornis op de loer). Op werkdagen gewoon gezond en simpel, in het weekend is een beetje chips geen probleem en op verjaardagen doe ik ook gewoon mee. Tot nu toe bevalt mij dat goed, júist omdat je jezelf daarmee niet alles ontzegt. Gaat al jaren zo bij mij en vind ik prima.

  2. Ik ben nu net, schat zo in een maand of 2, op dat punt aangekomen. Ik kon alles eten maar mijn lichaam veranderde geen centimeter tot dus ongeveer enkele maanden geleden. Ik ben dit jaar 45 geworden en kan al iets van 2 jaar amper sporten i.v.m erge bloedarmoede maar pas 2 of 3 maanden geleden begon ik veranderingen te zien aan mijn lichaam. Ik schrok echt, zo van ‘dat kan ook bij mij gebeuren!’. Ik heb eigenlijk meteen mijn eetpatroon omgegooid en het scheelt nu al maar het kan nog beter.

    1. Hier precies zo, ik ben ook 45 en dacht dat het er eigenlijk een beetje bij hoopte, dat extra vet rond de buik en heupen, maar dat is natuurlijk niet zo. Goed dat jij er ook mee bezig bent, het geeft je toch meer energie.

  3. ik heb 4 dieetisten en ik eet volledig keto omdat ik geen koolhydraten kan verdragen. gezond eten is voor mij en mijn gezin altijd al belangrijk geweest en wij eten heel veel groenten, vlees en vis, brood pasta en rijst en zuivel en fruit dus niet vanwege de te hoge koolhydraten

  4. Knap dat je de knop hebt kunnen omzetten! Hoewel ik nooit het idee had dat er iets mis was met je figuur, maar tenslotte draait het erom dat je zelf lekker in je vel zit. Kan me voorstellen dat het enorm scheelt als je niet het gevoel hebt dat je iets moet volhouden, maar dat het gewoon een nieuwe manier van leven is geworden. Helaas voor mij ben ik dol op pasta, dus koolhydraatarm zit er denk ik niet echt in. Het idee om af en toe eens soep te eten tussen de middag ga ik wel meenemen! Klinkt lekker.

    1. Dank je wel Merel en het klopt ook wel hoor, ik ben niet te zwaar, maar ik merkte dat er echt vet rond mijn heupen en buik vormde en dit is natuurlijk juist de slechte plekken, kijk je naar gezondheid. Ik heb net als lunch weer een heerlijke courgette soep op, het is even om switchen, maar nu wil ik niet anders meer en ja als je echt ergens dol op ben, dan kan je het niet schrappen. Dat is net als ik toch ook mijn wijntje en biertje blijf drinken. Het leven moet ook wel gezellig blijven!

    1. ik ben 5,4 kg kwijt en dat is genoeg hoor. Meer hoeft er niet af. Het vet wat zich de laatste jaren om mijn heupen en buik had gevormd is weg en daar ben ik eigenlijk nog het meest blij mee.

  5. Ik heb sinds kort ook weer de knop omgezet.
    Ik merk dat mijn buik vooral goed reageert op koolhydraat arm. En als ik ze dan al eet, dan de gezonde versie zoals volkoren pasta en zilvervliesrijst in een aangepast hoeveelheid (max 100 gram).

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *