gezond eten koolhydraatarm
Gezondheid Lifestyle

Gezond eten en minder koolhydraten. Prima vol te houden

Toen ik de veertig was gepasseerd, legde ik er me er bij neer. Mijn lichaam veranderde. Tot een moment, een foto, die me deed beseffen dat ik verkeerd bezig was. Het duurde nog een jaar tot ik besloot dat gezond eten mijn lijfstijl weer moest worden en begon met koolhydraatarm eten.

Dagmenu’s maken

Tot twee jaar geleden had ik een eigen praktijk als gewichtsconsulent. Voor mijn cliënten maakte ik dagmenu’s die helemaal op hen waren afgesteld. In die tijd zat ik zelf ook super goed in mijn vel. Ik wist alles over gezond eten en sportte zelf erg veel. Ik ontdekte de bikini body guide, een manier van spoten die me deed afvallen, maar uiteindelijk ook mijn knie kostte. In 2017, in het zelfde jaar als toen ik met mijn praktijk stopte, kreeg ik deze knieklachten en stopte helemaal met sporten. Dit had gevolgen voor mijn lichaam.

Een spiegel voorhouden

Ik merkte dat ik door het minder bewegen, aankwam. Ik accepteerde dit. Tenslotte was ik niet alleen gestopt met sporten, ik was ook de veertig al weer even gepasseerd en zei ik zelf nooit tegen mijn cliënten, dat je lichaam tegen die tijd ook gewoon kan veranderen. Mijn kleding zat strakker en als ik in de spiegel keek was ik niet blij. In de zomer van 2018 kwam mijn zus over uit Amerika en waren we met de hele familie een week in Frankrijk. Normaal ga ik niet meer zoveel in bikini, maar deze week bestond uit heerlijk uitrusten, bijkletsen en zwemmen in de rivier bij de camping. Mijn vader had een foto gemaakt van mij in bikini en toen ik die zag, schok ik van wat ik zag. Ik moest hier echt iets aan gaan doen.

Terug naar gezond eten

Toch duurde het nog een jaar voor ik eindelijk besloot iets aan mijn figuur te gaan doen. De eerste dag van het nieuwe schooljaar, ging voor mij de knop om. De dag hiervoor las ik een artikel van iemand die ontzettend veel afgevallen was en dit had bereikt door koolhydraatarm te eten en veel te wandelen. Als gewichtsconsulent vertelde ik mijn cliënten altijd dat brood, aardappelen, volkoren pasta en zilvervliesrijst, juist goed was. Het is een vulling en zorgt dat je na de maaltijd vol bent. Toch besloot ik dat wat ik had geleerd eens links te laten liggen en verdiepte me in het koolhydraatarm eten. Koolhydraatarm, maar ik ban ze zeker niet uit. Koolhydraten hebben we gewoon nodig, toch probeer ik de suikers zo veel mogelijk te laten staan en te minderen in de koolhydraten die in brood etc zitten.

Hoe ik weer begon met gezond eten.

Nu is het niet zo dat ik niks meer eet, ik heb alleen de stap gezet naar gezond eten en bewust eten. Ik heb het een en ander veranderd in mijn eet patroon. Zo ben ik eerst weer eens de eetmeter van het voedingscentrum in gaan vullen. Hierdoor kreeg ik weer het overzicht en besef waar ik de mist mee in ging. Ik veranderde als eerste mijn ontbijt. Begon ik voorheen met magere yoghurt, cruesli en fruit tegenwoordig ontbijt ik met Griekse Yoghurt 0,1%, lijnzaad, ongezouten noten en blauwe bessen. Tussendoor eet ik eigenlijk niets meer en heb hier ook geen behoefte aan tot ik weer ga lunchen.

Gezonde lunches

Lunchte ik voorheen met twee volkoren broodjes, nu eet ik een salade, soep of gebakken eieren. Brood, rijstwafel of volkoren cracker eet ik wel in de weekenden en op zaterdag avond en toastje eet ik ook gewoon. Gelukkig ben ik dol op salades, maar daarbij zorg ik ook wel dat ik ze lekker maak. De basis is altijd sla, komkommer en tomaten en dan kies ik bijvoorbeeld voor rosbief, oude kaas en pesto-dressing. Of geitenkaas met een honing- mosterd dressing. Super snel gemaakt, maar super lekker. Ook maak ik vaak soep voor het diner en heb hier de volgende dag ook nog een lunch aan. Een keer per week lunch ik met eieren, dan klop ik twee eitjes met een beetje melk en bak deze, plakje kaas even meebakken. Cherrytomaatjes en komkommer erbij en smullen maar. Ideeën haal ik allemaal van Pinterest

gezond eten koolhydraatarm

Wat eet ik in de avond

Ook in in avondeten heb ik het een en ander aangepast om gezond eten en bewust eten tot leefstijl te kunnen maken. Zo eet ik minder aardappelen, volkoren pasta of zilvervlies rijst. Eet ik stampot, dan eet ik gewoon de aardappelen mee. En gaan er aardappelen in mijn soep, dan eet ik deze ook gewoon. Maar eet ik vlees en groente, dan neem ik in plaats van aardappelen, wat plakjes komkommer en cherrytomaten. In plaats van pasta maak ik courgetti. Super makkelijk, gewoon een courgette nemen en met een speciale snijder hiervoor, maak je spaghetti. Heerlijk met zalm, cherrytomaten en pestosaus.

Eten we zaterdags een broodje hamburger, maar ik wil gezond eten, dan maak ik zelf een Bic Mac salade. Geloof me, dit is wel zo lekker en de patat, die de mannen in huis wel eten, mis ik geen seconde.

gezond eten koolhydraatarm

Gezond en koolhydraat arm eten

En dat is het hele verhaal een beetje. Ik ben niet streng, gezond eten moet tenslotte geen straf zijn. Wel maak ik eerder een gezonde keuze en het grappige is, dat ik snoepen of snacken totaal niet mis. Maar dat komt ook, omdat ik mezelf totaal niets ontzeg. Oke, ik eet minder koolhydraten, neem geen koekje meer bij de thee, maar in het weekend een wijntje, biertje en wat chips, dat neem ik gewoon. Hierdoor hou ik het prima vol, of volhouden, zo zou ik het niet eens willen noemen. Het is gewoon mijn nieuwe leefstijl. Gezonde keuzes maken. Niet alleen lekker, ook goed voor mijn figuur. Ik ben niet alleen afgevallen, ik zit veel beter in mijn vel, mijn kleding zit weer prima, ik voel me goed en heb het idee veel meer energie te hebben.

Ben je nu nieuwsgierig geworden naar wat ik eet, kijk dan zeker eens op mijn Pinterest onder de borden Koolhydraatarm lunch en koolhydraatarm diner recepten. Ik haal hier zoveel inspiratie vandaan en hier staan genoeg tips.

Heb jij nog lekkere tips, voor gezond eten?

Gezond eten en minder koolhydraten. Prima vol te houden #tips

foto’s lodiblogt/pixabay

15 thoughts on “Gezond eten en minder koolhydraten. Prima vol te houden”

  1. Mooi om te lezen. Het belangrijkst is denk ik niet het getal op de weegschaal of je kledingmaat, maar hoe jij je daar zelf bij voelt. Klinkt alsof je nu een mooie balans hebt gevonden. Ik eet ongeveer op dezelfde manier, behalve dan dat ik absoluut geen eetwijzers oid invul (want eetstoornis op de loer). Op werkdagen gewoon gezond en simpel, in het weekend is een beetje chips geen probleem en op verjaardagen doe ik ook gewoon mee. Tot nu toe bevalt mij dat goed, júist omdat je jezelf daarmee niet alles ontzegt. Gaat al jaren zo bij mij en vind ik prima.

  2. Ik ben nu net, schat zo in een maand of 2, op dat punt aangekomen. Ik kon alles eten maar mijn lichaam veranderde geen centimeter tot dus ongeveer enkele maanden geleden. Ik ben dit jaar 45 geworden en kan al iets van 2 jaar amper sporten i.v.m erge bloedarmoede maar pas 2 of 3 maanden geleden begon ik veranderingen te zien aan mijn lichaam. Ik schrok echt, zo van ‘dat kan ook bij mij gebeuren!’. Ik heb eigenlijk meteen mijn eetpatroon omgegooid en het scheelt nu al maar het kan nog beter.

    1. Hier precies zo, ik ben ook 45 en dacht dat het er eigenlijk een beetje bij hoopte, dat extra vet rond de buik en heupen, maar dat is natuurlijk niet zo. Goed dat jij er ook mee bezig bent, het geeft je toch meer energie.

  3. ik heb 4 dieetisten en ik eet volledig keto omdat ik geen koolhydraten kan verdragen. gezond eten is voor mij en mijn gezin altijd al belangrijk geweest en wij eten heel veel groenten, vlees en vis, brood pasta en rijst en zuivel en fruit dus niet vanwege de te hoge koolhydraten

  4. Knap dat je de knop hebt kunnen omzetten! Hoewel ik nooit het idee had dat er iets mis was met je figuur, maar tenslotte draait het erom dat je zelf lekker in je vel zit. Kan me voorstellen dat het enorm scheelt als je niet het gevoel hebt dat je iets moet volhouden, maar dat het gewoon een nieuwe manier van leven is geworden. Helaas voor mij ben ik dol op pasta, dus koolhydraatarm zit er denk ik niet echt in. Het idee om af en toe eens soep te eten tussen de middag ga ik wel meenemen! Klinkt lekker.

    1. Dank je wel Merel en het klopt ook wel hoor, ik ben niet te zwaar, maar ik merkte dat er echt vet rond mijn heupen en buik vormde en dit is natuurlijk juist de slechte plekken, kijk je naar gezondheid. Ik heb net als lunch weer een heerlijke courgette soep op, het is even om switchen, maar nu wil ik niet anders meer en ja als je echt ergens dol op ben, dan kan je het niet schrappen. Dat is net als ik toch ook mijn wijntje en biertje blijf drinken. Het leven moet ook wel gezellig blijven!

    1. ik ben 5,4 kg kwijt en dat is genoeg hoor. Meer hoeft er niet af. Het vet wat zich de laatste jaren om mijn heupen en buik had gevormd is weg en daar ben ik eigenlijk nog het meest blij mee.

  5. Ik heb sinds kort ook weer de knop omgezet.
    Ik merk dat mijn buik vooral goed reageert op koolhydraat arm. En als ik ze dan al eet, dan de gezonde versie zoals volkoren pasta en zilvervliesrijst in een aangepast hoeveelheid (max 100 gram).

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *