Starten met Koolhydraatarm eten #tips
Gezondheid

Starten met Koolhydraatarm eten #tips

Koolhydraatarm eten is niet alleen een goede manier om af te vallen, maar geeft ook meer energie en zorgt voor een gezond leven. Je hoeft jezelf niet alles te ontzeggen waardoor het een makkelijke manier is om gezond te leven. Maar hoe start je nu met koolhydraatarm eten?

Wat is koolhydraatarm eten dan precies

Bij een koolhydraatarm voedingspatroon ligt de focus niet zozeer op hoeveel je eet (je telt geen calorieën), maar op wat je eet. Eet het liefst voedsel dat zo onbewerkt mogelijk is. Vooral groenten, een beetje fruit en beperk koolhydraten zoals rijst, aardappelen, pasta en brood en toegevoegde suikers.

Het is zeker niet zo dat je helemaal geen koolhydraten meer zal eten, alleen eet je meer complexe koolhydraten, dus koolhydraten uit groentes die geleidelijk door je lichaam worden opgenomen en waar je veel goede voedingsvezels in zal vinden samen met andere gezonde voedingsstoffen. En juist die snelle koolhydraten die suikers die in koek en snoep zitten of in kant en klare producten die je zal vermijden.

Waarom koolhydraatarm eten?

Sinds vorig jaar september eet ik koolhydraatarm. Ik ben hier mee begonnen om de vakantie kilo’s kwijt te raken, maar merkte al snel dat ik me veel fitter voelde, niet meer moe was, geen middag dip meer had en op gewicht bleef. Veel meer voordelen, dan ik in eerste instantie had gedacht.

Ik moest iets veranderen aan mijn eetgewoonten

Hoe kwam ik hier nu ineens op? Het was zondag middag, de volgende dag gingen de kinderen weer voor het eerst naar school en ik had sowieso in mijn hoofd om na de vakantie weer een beetje op mijn eetgewoonten te gaan letten. Ik las over koolhydraatarm eten in een blad en besloot me hier in te gaan verdiepen, ik zocht informatie en recepten, meteen maandag begon ik met deze nieuwe recepten.

Tips om je eet patroon aan te passen

Hoe begon ik nu met koolhydraatarm eten? Ik veranderde mijn ontbijt van yoghurt met cruesli, naar Griekse yoghurt met ongezouten noten en blauwe bessen. Veranderde mijn lunch van twee boterhammen, naar koolhydraat arme lunches, waarvooral veel groenten bij komt kijken en in mijn avondeten vervang ik aardappelen en rijst met sla, komkommer en cherrytomaten of nam een extra groente erbij. En in plaats van pasta maakte ik courgetti voor mezelf. Vooral voor het avondeten, kan je zoveel heerlijk recepten vinden. Wat ik ook deed en dat heeft mij erg geholpen was stoppen met koekjes eten. Deze nam ik altijd in de middag, waarbij ik het vaak lastig vond het bij een koekje te houden. Het was moeilijk in het begin, omdat je lichaam snakt naar die suikers, maar wanneer je als lunch zo gezond eet, heb je ‘s middags weinig behoefte om weer te gaan eten, waardoor de drang naar suiker vrij snel weg gaat.

Starten met Koolhydraatarm eten #tips
Lunch van bieten, geitenkaas, pepers en pistache noten uit Puur Pascale

Wees niet te streng voor je zelf

Wat heel belangrijk is om gezond eten ook vol te blijven houden is om niet te strenge zijn voor jezelf. Ook ik drink een wijntje of biertje, neem een gebakje als er iets te vieren is en in het weekend komt er ook een toastje of chips op tafel. En als we iets anders waar wel rijst of aardappelen in gaan, dan neem ik dit ook gewoon. Juist doordat ik niet heel streng ben, bevalt me dit eten zeer goed.

Het voordeel van koolhydraatarm eten

Voordeel van koolhydraatarm eten voor mij, is dat ik naast kilo’s kwijt ben, ontzettend veel energie terug heb gekregen. De eerste weken raakte ik de kilo’s eigenlijk al kwijt en sinds januari zit ik nu op een stabiel gewicht. Ik had al een prima BMI, maar nu ben ik 10 kilo lichter en zit helemaal goed in mijn vel. Mijn kleding zit goed en mijn energie level is hoog. Dat vind ik misschien nog wel het allerbelangrijkste. Ik was bekend met vaak moe zijn, grieperig voelen, keelpijn en van dit alles is al een jaar geen spraken meer.

Meer tips!

Naast veel groente eten en producten als brood, aardappelen, rijst, pasta en snoep en koek te minderen, zijn er natuurlijk nog een paar tips!

Eet veel groenten en gezonde vetten

Eet sowieso drie maaltijden per dag en dan vooral groenten (bij voorkeur driehonderd gram) en minder koolhydraten. Vetten zijn toegestaan, maar kies dan wel voor onbewerkte gezonde vetten. Die vind je bijvoorbeeld in vette vis, noten, avocado, zaden en olijfolie. Gebruik je gezond verstand en eet de vette producten met mate. Een handje noten is prima, maar eet geen hele zak leeg.

Natuurlijke suikers in fruit

Fruit eten is ook prima want in fruit zitten naast vitamines ook natuurlijke suikers. Eet één of twee stuks per dag en kies voor fruitsoorten die niet zo zoet zijn. Tropische vruchten zoals ananas en banaan bevatten veel suikers. Appels, peren, bramen, bessen en aardbeien hebben minder suikers.

Producten vervangen

En heb je nu moeite om de pasta, rijst en aardappelen te laten staan. Kijk eens of je dit kan vervangen door bloemkoolrijst, broccolirijst of courgettepasta. Heb je zin in lasagne? Gebruik dan plakken aubergine of courgette in plaats van lasagnebladen. De koolhydraatarme courgette lasagne van Lowcarbchef is hier thuis een succes!

Tip: De kookboeken van Pascale Naessens

Ook een tip zijn de kookboeken van Pascale Naessens, bijna elke dag kook ik wel een lunch of diner uit een van haar boeken. De recepten zijn gezond, lekker en vaak makkelijk te maken.

Kijk welke leefstijl jou past!

Nu voelt koolhydraatarm eten voor mij heel goed, het past prima in mijn leefstijl en ik hoef niks te laten. Toch is het belangrijk ook bij koolhydraatarm goed na te blijven denken en te zorgen dat je geen te korten binnen krijgt. Ook kan dit helemaal niks voor jou zijn. Belangrijk is (maar dat telt voor elke manier van gezond eten) lees je goed in en zoek die punten uit die jou passen.

foto’s lodiblogt

11 thoughts on “Starten met Koolhydraatarm eten #tips”

  1. minder snoepen, veel bewegen! groenten en fruit altijd goed! Ik ben een eigenwijs mens en geloof in geen enkele hype…wel in de bovenstaande leefregels en die werken goed voor mij. Boven die zestig vind ik het heel lastig om mijn gewicht op peil te houden. Ik heb echt gezocht tot ik in de gaten kreeg, wat voor mij werkte, op een manier die ik ook de rest van mijn leven kan volhouden

  2. Ik geloof meer in het aanpassen van je leefstijl, dan in een streng dieet, aangezien zoiets bijna niet vol te houden is. Het is ook heel erg zoeken naar wat bij je past vind ik, zelf probeer ik nu intermittent fasting.

  3. Ja ik weet dat je met een koolhydraat arm dieet je goed en veel kan afvallen. Toch vind ik het fijn om om dit niet uit te sluiten uit mijn voedingspatroon omdat het ook goede effecten heeft, mits het niet de overhand neemt.

    1. Dat klopt Caroline, daarom eet ik ook nog gewoon koolhydraten, eet ook brood en aardappelen, alleen wel veel minder dan voorheen. Ik noem het ook expres geen dieet omdat ik zeker niet op dieet ben, maar mijn leefstijl aan heb gepast.

  4. Ik heb dit een tijdje geprobeerd en merkte wel degelijk verschil, voelde me een stuk fitter. Helaas viel ik daarna weer in mijn patroon, maar wil het nu toch weer serieus gaan oppakken.

  5. Poeh, dat zou ik last vinden hoor. Toevallig doe ik soms wel automatisch. Ik ben – in coronatijden – veel meer en uitgebreider en gevarieerder gaan koken uit kookboeken (zoals Falastin, erg veel groentegerechten) maar ook sterrenchef recepten passeren de revue. En voor je het weet eet je eigenlijk veel minder vlees (deden we toch al niet veel meer), meer vis, vegetarisch. Wat ik in je artikel lees doe ik dus eigenlijk automatisch al wat meer. Maar die sneetjes brood blijven er bij de lunch wel in.
    Overigens drink ik nu twee weken geen alcohol, het werd een gewoonte. Veel meer water dan eerst. En thee (de alcoholvrije wijn vind ik ronduit smerig. Maar misschien moet ik eens bij een goede wijnhandel gaan kijken). Maar daardoor neem ik wel wat meer biscuitjes. Aan de andere kant moet je inderdaad ook niet te streng zijn voor jezelf 🙂

  6. Ik wilde cold turkey weer beginnen met keto maar dat was iets te hoog gegrepen dus nu doe ik het 70/30 .
    Als ik bij het ontbijt een product neem als brood etc. dan mag ik bij mijn lunch en avond eten geen brood, rijst en aardappel producten. Daarnaast drink ik zo goed als geen frisdrank meer. (Vooral de redbull was moeilijk om mee te stoppen) Ik pak nog af en toe wat lekkers maar echt veel minder. Zo ga ik nu langzaam aan afbouwen tot ik weer helemaal keto ben. Ik merk nu al dat ik weer meer energie heb.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *