Daag je hersenen uit met Dr. Kawashima’s Brain Training – Nintendo Switch

Dr. Kawashima’s Brain Training Nintendo Switch

De Nintendo Switch: Tegenwoordig is deze elke dag even van mij. Ik doe namelijk de Dr. Kawashima’s Brain Training. Om mijn hersenen actief te houden. Dan is de vraag natuurlijk, werkt het?

Moeite met leren

Acht jaar geleden volgde ik een studie tot gewichtsconsulent. Ik heb altijd makkelijk kunnen leren en deze studie ging me goed af. Een paar jaar later wilde ik een studie volgen waarbij ik ook kinderen kon gaan begeleiden. Tijdens deze studie merkte ik dat ik steeds meer moeite had met leren. Daar waar ik voorheen een keer iets las en het wist, was dat nu zeker niet meer het geval. Ik las het wel, maar het bleef zo slecht hangen. Leren en onthouden kostte me veel meer moeite. En daarom ben ik wel blij met Dr. Kawashima’s Brain Training voor de Nintendo Switch. Ik kan nu elke dag even kort mijn hersenen trainen.

Help ik ga kompleet de mist in

Twee keer per dag is de Nintendo Switch even van mij. Overdag gebruik ik deze om te sporten met de Ring Fit Adventure, waar ik speciaal een training op heb gezet met buik en arm oefeningen, zodat ik mijn knie niet hoef te belasten. En ’s avonds pak ik de Nintendo om mijn hersenen te trainen. De eerste keer dat ik het spel Dr. Kawashima’s Brain Training voor de Nintendo Switch op had gezet, ging ik mijn hersenleeftijd bepalen. Ik moest een spel spelen; papier, steen schaar. Ik wist echt niet hoe dit werkte en kwam uit op een hersenleeftijd van 80 jaar! De game is voor volwassenen, maar mijn kinderen wilden dit natuurlijk ook proberen en toen kwam de tweede tegenslag voor deze ‘oude’ moeder want ik werd compleet weg gespeeld door mijn oudste zoon. En wel bij het tellen van vogels! Help! Ik moest duidelijk aan de slag met deze Dr. Kawashima’s Brain Training.

Dr. Kawashima’s Brain Training

Wat is Dr. Kawashima’s Brain Training? Het legendarische Dr. Kawashima’s Brain Training was in 2006 een gigantische hit op de Nintendo DS™ en heeft miljoenen spelers aangespoord om hun hersenen scherp te houden met eenvoudige dagelijkse oefeningen. En nu is het er ook voor de Nintendo Switch. Dr. Kawashima’s Brain Training bevat talloze verschillende reken- en taalkundige oefeningen waarmee je je grijze massa kunt trainen en die zo ontworpen zijn dat je ze maar een paar minuten per dag hoeft te spelen. Je kunt je training bijhouden met de ingebouwde kalender en je vooruitgang volgen aan de hand van je Brain Age-score (je ‘hersenleeftijd’).

Hoe werkt deze training?

Stel je hersenen op allerlei manieren op de proef in Dr. Kawashima’s Brain Training voor Nintendo Switch! Beleef een wereld aan plezier met de nieuwe oefeningen, waarvan sommige gebruikmaken van de infrarood-bewegingscamera van de rechter-Joy-Con. Je traint veel met de stylus -een pen om mee te schrijven op de Nintendo Switch- (inbegrepen in de gamecardversie in de winkel) of door met je vinger op het scherm te tikken. Er zijn legio oefeningen in diverse speelstijlen.

Je hersenleeftijd berekenen

Je hersenleeftijdsscore berekenen doe je door achter elkaar een serie oefeningen te doen. Hierbij is het van belang; de snelheid waarmee je informatie verwerkt, je kortetermijngeheugen en je zelfbeheersing. Na de test krijg je meteen de uitslag en weet je of je verder moet trainen of het gewoon moet onderhouden. Mijn tweede test was iets beter, toen was ik 73 jaar. Dat betekent dat ik nog heel, heel veel moet trainen en dat doe ik elke dag. In het begin kon ik sommen maken, hardop de krant voorlezen en sudoku’s oplossen, maar na een aantal trainingen krijg je steeds nieuwe uitdagingen. Zo kan ik nu ook duale taken doen, mijn fotografische geheugen testen, een meesterwerk spelen ( gebruik je vingers om elke dag een ander muziek stuk te spelen. Ik kan vingeroefeningen doen, door voorbeelden zo snel mogelijk na te doen en woorden maken. Hoe meer ik train, hoe meer trainingen ik vrij speel en hierdoor kan je elke dag kijken wat je wil doen. Ook is er een oefening om na het trainen even te ontspannen. Doordat je elke keer nieuwe spellen erbij krijgt blijven de spellen en trainingen uitdagend.

Na elke oefening zie je je score en na drie trainingen zegt Dr. Kawashima dat je genoeg gedaan hebt voor vandaag en kan je nog een ontspanning oefening doen. Dus met nog geen 10 minuten trainen per dag, hou jij je hersenen al wakker en op gang.

Erg enthousiast over Dr Kawashima’s Brain Training

Ik ben erg enthousiast over het spel. Het kost me weinig tijd om elke dag even te oefenen. En ik merk zeker dat ik vooruit ga. Dat is ook het leuke, je wilt steeds beter worden. Na elke oefening zie je ook hoe het gaat en of je beter of slechter bent gaan spelen. Als je wil kan je elke dag je hersenleeftijd testen, maar ik heb me voorgenomen om eerst even flink te oefenen voor ik me hier weer aan ga wagen. Het kost me maar heel weinig tijd per dag, maar ik heb wel het gevoel heb dat ik elke dag even mijn hersenen train. Dr Kawashima’s Brain Training is zeker een aanrader!

foto’s lodiblogt/ disclaimer

Meer Nintendo Switch games:

Over de auteur