Review: Gezond op gewicht met lekker eten!
Boekrecensies Eten en drinken

Review: Gezond op gewicht met lekker eten!

Een paar maanden eet ik nu koolhydraatarm, niet streng, maar ik let wel op wat ik eet. Ik haal recepten van Pinterest of uit boeken. Zoals het boek Gezond op gewicht met lekker eten! van Afvallen met Nederland. Wat is dit nu voor boek en wat vind je hier naast recepten?

Afvallen met Nederland

Laat ik voorop stellen dat ik niet hoef af te vallen, maar ik wel gezond op gewicht wil zijn en dan natuurlijk ook met lekker eten. In september vorig jaar ben ik gestart met koolhydraatarm eten en ik voel me nu prima in mijn vel. Ik ben niet streng, ik drink ook een glaasje wijn of een biertje en op zaterdag avond komt er ook een toastje op tafel. Juist omdat ik dit doe, hou ik het gezonde eten prima vol. Nou is het ook geen straf, want eerlijk is eerlijk, ik eet heerlijke gerechten. Wat ik vooral ben gaan veranderen is meer groente en minder brood, suiker en aardappelen (pasta, rijst).

Gezond op gewicht

Nu is dit boek Gezond op gewicht met lekker eten! van Afvallen met Nederland in eerste instantie gericht op afvallen, maar ook voor mensen zoals ik, is het een prima boek om te volgen. Want het staat boordenvol gezonde recepten en trainingsoefeningen.

Gezond op gewicht volgens Afvallen met Nederland

Gezond op gewicht met lekker eten! is het nieuwste boek van Afvallen met Nederland. Kom op je streefgewicht met dit eiwitrijke- en koolhydraatarme leefstijlprogramma, ondersteund door beweging. Het is een praktische receptenboek, die helpt om op een verantwoorde manier je streefgewicht te behalen en te behouden.

Wat zegt Afvallen met Nederland over het boek. “Het boek Gezond op gewicht met lekker eten! bevat een compleet 10-weken programma met aandacht voor voeding en beweging; inclusief handige schema’s, boodschappenlijstjes en een deel motivatiecursus. Jeroen van Egmond, schrijver van dit boek en zijn team hopen met dit boek en het bijbehorende dieetplatform te inspireren en handvatten te geven om op je streefgewicht te komen. Gezond op gewicht met lekker eten; het was nog nooit zo makkelijk!’

Wat staat er allemaal in het boek

Het boek begint met een inleiding over gezond eten. Ik heb jaren een praktijk gehad als gewichtsconsulent en wat hier geschreven staat is precies wat ik mijn cliënten ook vertelde als ze in mijn praktijk kwamen. Duidelijke informatie, over het hoe en waarom qua eten. Je kan je eigen energiebehoefte berekenen, uitleg over de 80/20 regel en zaken waar je tegen aan kan lopen.

Vervolgens komen in het boek de week menu’s. Deze beginnen met een boodschappenlijstje voor die week en vervolgens worden twee weken uitgeschreven. Ze gaan uit van zes maaltijden per dag. Ontbijt, lunch en diner en drie tussendoortjes. Vervolgens zijn week 1 en 2 uitgewerkt met ingrediënten lijsten en bereidingen. Week drie is dan een kopie van week 1 en week 4 van week 2. Vervolgens zijn week 5 en 6 weer uitgebreid en de volgende twee weken kopie. week 9 uitgebreid en 10 een kopie van week 6. Genoeg tips voor recepten en week menu’s.

Trainingschema’s

Ook staat er in Gezond op gewicht met lekker eten! een heel stuk over bewegen, beweegadviezen en training schema’s. Deze trainingen zijn 30 minuten en worden langzaam aan opgebouwd. Er zijn ook video’s beschikbaar van de oefeningen op de site. Er staan duidelijke do’s en dont’s bij de oefeningen en duidelijke foto’s waar je goed mee aan de slag kan gaan.

Waarom vind ik het boek goed

Wat meteen opvalt is de kaft, die is erg stevige en ik hou hier persoonlijk van bij een boek die ik veel gebruik. De foto’s van de recepten zien er allemaal erg mooi uit en nodigen uit om het recept ook klaar te maken. Maar nu het boek zelf. Ik heb de week menu’s niet letterlijk opgevolgd. Omdat ik zelf geen zes maaltijden per dag eet, maar ik heb wel veel van de recepten uitgeprobeerd. Ik was vooral op zoek naar lunches en diner recepten en hier heb ik zeker van genoten.

De recepten zijn makkelijk klaar te maken en de boodschappen die ik moest doen allemaal prima te vinden. Dit vind ik zelf altijd wel fijn. Ik moet niet uren in de keuken staan voor een gezond gerecht. Er is natuurlijk genoeg keuze aan recepten in dit boek.

Gevarieerde recepten

De recepten zijn ontzettend gevarieerd. De avondmaaltijden zijn stuk voor stuk prima naar mijn idee, er is veel afwisseling in vis en vlees, veel salades, groentes en alles staat goed uitgeschreven ‘hoe klaar te maken’. Voor lunches heb je de ene dag een tosti en de andere dag een salade, zo krijg je genoeg voedingsstoffen binnen. Ook staat bij elk gerecht hoeveel van deze voedingsstoffen je binnen krijgt. Er staan alternatieven producten genoteerd zo kan je precies zien, welke melkproducten je bijvoorbeeld het beste kan nemen.

Ook de trainingsschema’s zien er goed uit. Door knieklachten kan ik niet alles doen, maar ik maak een combinatie voor mezelf met de oefeningen de ik wel kan doen en deze zijn prima te doen.

gezond op gewicht
gezond op gewicht

De gerechten zijn erg lekker

Ik heb een aantal gerechten gemaakt uit het boek, onder anderen de lunch gerechten; groentekippensoep en tonijnsalade, deze waren net al de ander recepten die ik probeerde, heerlijk. Zoals ik al schreef nodigen de foto’s erg uit en zijn de recepten duidelijk beschreven.

gezond op gewicht

Wat ik verkeerd had begrepen

Uiteindelijk zijn er vijf week menu’s in Gezond op gewicht met lekker eten! Omdat de weken een keer gekopieerd worden. Dus wat je op maandag week 1 eet, eet je precies ook op maandag week 3. Dit is natuurlijk prima, er is genoeg afwisseling en zo kon je zeker aan een gevarieerde maaltijd. Het klopt dus zeker dat het een 10 weken programma is, maar er zijn niet 10 week menu’s zoals ik in eerste instantie dacht. Ook vind ik in sommige recepten de hoeveelheid groente erg veel. Zo is er een avondmaaltijd van gebakken zalmfilet met 400 gram sperziebonen. Nu eet je hier geen aardappelen bij, dus ik snap wel dat er meer groente bij moet, maar zelf zou ik dan kiezen voor een mix met een andere groente, of wat tomaatjes erbij. Dit voor de variatie, maar goed dat is persoonlijk.

Gezond op gewicht met lekker eten!

Al met al ben ik tevreden over de recepten die in Gezond op gewicht met lekker eten! staan. Het boek is duidelijk qua informatie over afvallen en gezond eten. De recepten zijn snel en makkelijk te maken en vallen ook bij de rest van de familie goed in de smaak. ik heb veel aan de recepten en maak vanavond de roerbak schotel uit week 1.

Waar haal jij inspiratie om te koken vandaan?

Review: Gezond op gewicht met lekker eten.#tips #ideas #rcepten

foto’s lodiblogt

voor dit artikel heb ik een product mogen ontvangen om te reviewen/ disclaimer

10 thoughts on “Review: Gezond op gewicht met lekker eten!”

    1. Klinkt als een mooi boek! Ideaal om zo inspiratie op te doen voor gerechten dat vind ik uit een boek toch handiger dan om iets op te zoeken op internet. Handig ook dat ze snel en makkelijk te bereiden zijn, daar hou ik van

  1. ik haal mijn inspiratie uit mijn 4 dieetisten haha. ik moet verplicht keto/koolhydraatarm eten dus zo even een recept uit een boek of van het net zit er voor mij niet in 😉

  2. Ziet er uit als een goed boek! Wel jammer dat de recepten herhalen. Bij zulke boeken vind ik het juist leuk als er veel gevarieerde recepten in zitten want die zijn meestal toch wel onbekend. Khoolydraat arm zou ik echt niet kunnen. Ik hou van pasta en vooral van brood etc

  3. Het boek ziet er goed uit. Ik heb hetzelfde, ik hoef niet af te vallen maar wil gezind op gewicht blijven. Merk zeker sinds mijn 2 jaartjes nu dat mijn lichaam anders reageert dan vroeger, moet er net wat meer op letten.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *