Beter slapen? Deze tips kunnen helpen bij een goede nachtrust
Lifestyle Vrije tijd

Beter slapen? Deze tips kunnen helpen bij een goede nachtrust

Heb jij last van slapeloosheid? Kom je slecht in slaap of wil je graag een beter nachtrust? Wat zou je kunnen doen om beter te slapen? In ieder geval niet meer op je mobiel kijken, net voor het slapen gaan. Maar wat kan je dan wel doen?

Wat anders dan op je mobiel kijken

Wat deden we eigenlijk voor dat we een mobiel hadden? Zoveel mensen die ik spreek die zeggen dat het laatste wat ze doen voor ze gaan slapen, nog even door hun Stories op Instagram scrollen. En dat voor het slapen gaan. Terwijl we eigenlijk allemaal wel weten dat het verstandig is om je mobiel een half uur voor het slapen gaan uit te zetten.

Nog even tv kijken

Net als dat er gezegd wordt om voor het slapen gaan de televisie al even uit te zetten en je beter een boek kan lezen. Maar wat als je nu slecht slaapt, slecht in slaap kan komen of veel wakker ligt?

wat kan je nu elke avond voor het slapen gaan doen?

Wat kan je doen om beter te slapen, een betere nachtrust en goed uitgerust wakker worden? Misschien heb je iets aan deze tips:

  • Ga elke dag rond de zelfde tijd naar bed en sta rond de zelfde tijd op. De uren voor 0.00 tellen dubbel dus zorg dat je er op tijd in ligt.
  • Wanneer je last heb als je koffie hebt gedronken, stop hier dan tijdig mee, zelfs wordt er wel geadviseerd om zes uur voor het slapen gaan geen koffie meer te drinken.
  • Je hebt thee die geschrikt is voor een betere nachtrust. Zelf drink ik deze elke avond. Of ik er beter van slaap weet ik niet, maar het is lekker en ik slaap in het algemeen goed.
  • Zet een half uur voor het slapen gaan je mobiel uit en het liefste ook de televisie en ga nog even een boek lezen.
  • Neem een warm bad.
  • Luister naar ontspannen muziek
  • Zorg voor de juiste temperatuur in de slaapkamer. Zet een raampje open voor de frisse lucht.
  • Maak het goed donker in de slaapkamer met verduisterende gordijnen.
  • Zorg voor een goed kussen en dekbed. Laat je hier eventueel in adviseren. Ook een goede hoeslaken ( passend) helpt bij beter slapen
  • gebruik een wekker met wake-up light. Natuurlijk wakker worden kan lastig zijn. Een oplossing daarvoor is de zonsopgang- en ondergang simulatie. Hier neemt het licht geleidelijk toe van zacht ochtendrood tot warm oranje, totdat jouw kamer is gevuld met fel geel licht. Zo word jij natuurlijk en ontspannen wakker. Perfect voor in die koude wintermaanden!

Heb jij nog meer tips om beter te slapen?

foto’s lodiblogt/pixabay

Meer artikelen

16 thoughts on “Beter slapen? Deze tips kunnen helpen bij een goede nachtrust”

  1. Goede tips. Ik merk dat het bij mij heel verschillend is wat kan zorgen voor een goede nachtrust. Maar één ding is altijd hetzelfde: tot laat in de avond dingen doen waar ik over/bij na moet denken, is funest…

  2. Handige tips heb je gegeven! Ik slaap ook slecht en ik weet dat ik mijn mobiel eerder weg moet gaan doen voordat ik ga slapen. Maar ik ben gewoon verslaafd haha.

  3. Bij autisme is het een herkenbaar ‘probleem’ dat het slaapritme golft. Zo heb ik veel weken dat alles goed gaat en dan boem, een week nachtenlang wakker. Ik ga mij nog eens in je tips verdiepen, want ik kan nog wel iets leren.

  4. Dat bad nemen werkt echt! Ik slaap slecht maar gisteren in bad geweest met een boek en sliep toen ik in bed lag meteen. Asmr helpt bij mij ook. Dankjewel voor de goede tips.

  5. Ik heb net het boek “start to sleep” gelezen van Annelies Smolders. Zij geeft heel wat adviezen die regelrecht ingaan tegen wat ik dacht. Heel interessant!

  6. Voor mijn zoon maak ik ook elke avond van die ‘speciale slaapthee’. Eerder kreeg hij warme melk maar dat vond hij te vies haha

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *