Een roadtrip maken- 8 redenen waarom dit zo leuk is

Een roadtrip- 8 redenen waarom dit zo leuk is

Zou jij wel eens een roadtrip willen maken, tijdens een vakantie of misschien wel voor langere tijd op pad gaan? Het is altijd mijn passie geweest om veel te reizen en veel te zien van de wereld. Vandaag geef ik mijn acht redenen waarom dit nou zo leuk is en misschien breng ik je nog op ideeën.

Wanneer spreek je over een roadtrip

Een roadtrip is een verre reis op de weg. Doorgaans zijn het lange afstanden die met de auto worden afgelegd. Iets wat je misschien in drie weken zomervakantie niet wil, maar wel wanneer je langer kan gaan reizen. Zelf ben ik dol op roadtrips. En heb er ook toch best wat mogen maken, korte trips in de buurt, maar ook lange reizen die een eind weg waren. Zo reden een vriendin, mijn zus en ik een jaar in een Toyota busje door Australië, beleefden mijn zus en ik avonturen in een Ford gedurende zes maanden in Amerika. En maakten mijn man en ik met onze kinderen die toen 3 en 1 waren een roadtrip van 7 maanden met een camper door Amerika en Canada.

Het reis gen

Mooie plekken mogen bezoeken, avonturen beleven en mensen ontmoeten, is iets wat ons met de paplepel is ingegeven door onze ouders. En ik hoop ook zeker dat ik mijn kinderen net zo aansteek met het reizen gen.

Waarom is het maken van een roadtrip zo leuk

Ik ben een bohemien, ik leef de bohemain leefstijl, ik hou van creativiteit, avontuur, natuur, plekken ontdekken en reizen. En alhoewel dit momenteel allemaal evan anders gaat, kan ik ook genieten van wandelen in eigen omgeving. Maar dat reizen dat lonkt wel en alhoewel we nu natuurlijk aan de schoolvakanties vast zitten, hebben we gerust grootse plannen voor “later”, maar proberen we nu ook genoeg te zien in binnen en buitenland. Maar waarom heb ik hier nu zo een plezier in?

Jij maakt de reis

Het mooiste van een roadtrip vind ik zelf dat jij de reis maak. Ik (of eerder gezegd wij) maken de route en bepalen waar we heen gaan. Dit is bevrijdend, want jij beslist wat je gaat doen. Het is fijn om een route kaart te pakken, boeken te lezen, informatie te zoeken en op zoek gaan naar de mooiste plekken.

Je ziet veel meer

Door zelf de route te bepalen, maar ook door gewoon te gaan, zie je veel meer van een land. Je maakt lange afstanden, houd hier wel rekening mee helemaal wanneer de kinderen klein zijn. Toch, door de grote afstanden kom je op zoveel meer plekken, dan wanneer je op een plek blijft en dagtochten maakt.

Het is goedkoper

Zelf een reis plannen is goedkoper dan met een reisorganisatie mee gaan. Natuurlijk een roadtrip kost geld, daar kunnen we niet omheen. Zeker wanneer je een camper huurt. Dit kost nu eenmaal geld, net als brandstof, eten, drinken en de campings. Maar doordat je zelf kan koken, je eigen route bepaalt, kan je ook zelf de kosten maken.

De trip begint op het moment dat je de motor start

Het fijne van een roadtrip is, dat de reis begint op het moment dat jij in de ochtend de motor van de camper of auto start. Kijkend naar de reis met mijn gezin in 2011 wisten globaal wel welke kant we op zouden gaan, maar bekeken pas gedurende de rit waar we zouden stoppen en waar we gingen kamperen. Dit zorgde dat geen dag hetzelfde was, maar dat je ook ’s morgens niet weet waar je ’s avonds op de camping staat. Wij vinden dit heel prettig, maar ook wanneer je meer zekerheid wil hebben, kan je gerust een roadtrip maken. Want je kan heel goed van te voren plannen maken en deze vastleggen.

Je moet niks, maar mag alles

Zeker wanneer je langer de tijd hebt, moet je niks, maar mag je alles. Mijn man en ik gingen in 2007 drie weken naar Australië. Het was eigenlijk geen doen om dit land in drie weken te willen ontdekken. Helemaal niet omdat ik hier jaren voorheen een jaar was gaan backpacken. Toen had ik alle tijd. Nu wilden we veel zien, maakten ontzettend lange dagen en rustdagen hebben we niet gehad. We hebben drie fantastische weken gehad, maar waren na deze weken eigelijk alweer toe aan vakantie. Heb je langer de tijd, dan kan je heel makkelijk af en toe een rustdag pakken, even niks doen of een stad bezoeken. Wat dat bepaal jij dan de dag

Je komt in onverwachte situaties terecht

Doordat je in de ochtend nog niet weet waar je ’s avonds zal kamperen, kom je tijdens een roadtrip ook wel in onverwachte situaties terecht, hier moet je tegen kunnen. Zo hebben wij wel eens gehad dat toen we eigenlijk genoeg gereden hadden, er geen camping in de buurt bleek te zijn. We hebben toen nog een heel eind moeten rijden, voor we bij een plek kwamen. Ook kan je auto stuk gaan, hier kan ik over mee praten en dan zit je ineens zonder je slaapplek, waar moet je dan heen? Flexibel zijn is zeker nodig. Maar ook kom je in hele leuke onverwachte situaties terecht. Zo stonden we op een camping in de Cascades NP in Amerika toen een meneer naar ons toe kwam met een hele doos vol autootjes. Hij verhuisde van Seattle naar Florida en had deze doos in zijn camper staan ‘of de jongens dit leuk vonden.’ Als ik terug denk aan die verrukte koppies van de jongens toen ze een voor een die auto’s uit de doos haalden, prachtig! Uiteindelijk hebben ze hier nog maanden mee gespeeld in Amerika en is een groot deel mee naar Nederland gegaan.

reizen, roadtrip, Seattle

Je wordt zelfstandiger

Dit telde voor mij vooral toen ik op mijn drieëntwintigste een jaar ging backpacken in Australië. Gelukkig had ik net voor vertrek mijn rijbewijs gehaald en kon hier een auto kopen. Door te reizen, backpacken of een roadtrip leer je zelfstandig te zijn, je eigen boontjes te doppen, avonturen te maken en keuzes. Wat dat raad ik een jaar backpacken na je studie, iedereen aan.

Je leert met minder toe te kunnen

Tijdens een roadtrip leer je met weinig toe te kunnen. Je leeft langere tijd in een kleine ruimte, hebt weinig spullen, als kleding mee en maakt je om zoveel dingen niet meer druk. Het is heerlijk om je niet druk te hoeven maken over dagelijkse zaken maar alleen maar bezig te zijn met de reis.

Als we weer kunnen, dan zijn we weg

Hoe heerlijk zal het zijn, wanneer we weer op pad kunnen; lange reizen, korte trips, een roadtrip of naar een stad, het maakt niet zoveel uit. Als we maar kunnen! Als we de tent maar weer kunnen pakken en vetrekken. Misschien heb ik je kunnen enthousiasmeren om meer te gaan reizen, meer te gaan zien van de wereld als het allemaal weer kan, maar mijn grootse boodschap is eigenlijk;’ doe waar jij je goed bij voelt.’ Ik denk dat we door alle beperkingen van het afgelopen jaar dit wel geleerd hebben. Ga meer doen wat je wil, verplichtingen blijven er tenslotte altijd.

foto’s lodiblogt

Meer artikelen

Over de auteur

Hoi, Ik ben Lodi, bohemian, content creator met een free spirit en creativiteit.
Ik ben getrouwd en ben moeder van 2 zonen (2007 & 2009).

Op mijn blog schrijf ik over reizen, fashion ontdekkingen, interieur, de geheimen van het bohemian bestaan en het ontdekken van verborgen juweeltjes.