Wandelen rond de Drei Zinnen – Dolomieten

Wandelen Drei Zinnen Dolomieten

Afgelopen jaar waren we eindelijk in de Dolomieten. Eindelijk, omdat dit al jaren op de planning stond, maar we toch elke keer voor een andere bestemming kozen. We wilden heel graag een wandeling maken rond de Drei Zinnen. Ondanks dat dit ons niet helemaal is gelukt, deel ik hier graag de wandeling.

Via Oostenrijk

In de zomervakantie wandelen wij graag in de bergen. Oostenrijk stond al heel lang op ons lijstje, maar elk jaar bleek het zo slecht weer te zijn, dat we op het laatste ogenblik een andere bestemming kozen. De boeken, wandelingen en kaarten hadden we al jaren klaar liggen. Vorig jaar besloten we, wat het weer ook zou doen, we gewoon zouden gaan. De eerste week verbleven we in het Dachstein gebergte en hier hadden wel wat regen. Echter de tweede en derde week waren we in Lienz en hier was het prachtig weer. Later las ik dat in dit deel van oost-Tirol, het weer eigenlijk altijd wel goed is.

Je bent zo in Italië

Via Lienz waren we zo in Italië, dat wisten we, omdat we de wandeling rond de Drei Zinnen al jaren in gedachten hadden. Eerder hadden we naar campings in Italie gezocht, maar toen bleek dat vanuit Lienz het een uurtje rijden was naar de Dolomieten. De wandeling die we graag wilden maken was in de Dolomieten bij de Drei Zinnen ( of in het Italiaans Tre Cime di Lavaredo).

Wat zijn de Dolomieten?

De Dolomieten is een bergketen in Italië die deel uitmaakt van de Zuidelijke Kalkalpen. Typisch voor de Dolomieten zijn de steile rotswanden en pieken, die zijn ontstaan door erosie. De bergketen is opgesplitst in twee delen: het oostelijke en het westelijke.

De Drei Zinnen

De Drei Zinnen zijn drie kolossale rotstorens vlak naast elkaar. Ze zijn scherp en hoog, en bestaan uit gelaagd Dolomieten gesteente. Ze zijn voornamelijk bruin van kleur, maar er komen ook rode en gele tinten in voor; en het puin aan de voet zorgt voor een sterk contrast met de bergen. De pieken zijn gelegen in de Sextener Dolomieten.

Wij wilden hier heen, natuurlijk omdat we dol zijn op wandelen, maar naast wandelen, klimmen wij veel. De Drei Zinnen zijn ook klimbergen, al moet ik zeggen dat ik me wel even afgevraagd heb; ‘Hoe dan?’

Wandelen in de Dolomieten

De autoweg in het dal naar de Drei Zinnen toe, is al prachtig. Je komt op een gegeven moment langs een meer vanwaar je zicht heb op deze bergketen. Nu was ons al opgevallen in Oostenrijk, dat je voor veel bergpassen toll moest betalen. Dit was ook zo bij het betreden van de Drei Zinnen. De Drei Zinnen zijn bereikbaar met de auto vanaf Misurina via een 7 km lange tolweg ( €30,00). Deze komt uit bij Rifugio Auronzo waar genoeg parkeerplekken zijn om je auto kwijt te kunnen. Vanaf Misurina kan je trouwens ook met de bus naar boven.

Het eerste stuk van de wandeling is op een makkelijke en gelijkmatige wandelpad. Op een gegeven moment kom je bij  Rifugio Lavaredo uit. Van hier uit kan je een keuze maken. Het stijle pad omhoog, of de brede weg die gelijkmatiger omhoog gaat. Wij besloten het stijle pad te nemen en dit was echt even een klim, maar zeker een leuk pad.

Het aanblik van de Drei Zinnen

Vanaf deze klim loop je als ware van de achterkant van de Drei Zinnen naar voren toe. Het is adembenemend, het moment dat je ze van voren ziet. Indrukwekkend. We zijn nog een stukje richting de Dreizinnenhütte gelopen en bleven de Drei Zinnen constant zien. Omdat het weer om sloeg besloten we dezelfde weg terug te nemen. Echter als je de kans hebt moet je zeker de rondweg lopen. Je loopt dan eerst richting de Dreizinnenhütte. Vanaf het terras moet je een prachtig mooi uitzicht op de Drei Zinnen hebben, vervolgens loop je via een stijle afdaling langs bergmeertjes en blijven de Drei Zinnen steeds in beeld. Via de westkant van de Drei Zinnen passeer je nog een uitzichtpunt, waarna je de Auronzo hütte alweer ziet liggen. Voor ons is het heel makkelijk, we willen deze rondwandeling nog eens maken, dus we gaan zeker terug. Ook omdat er hier nog zo veel meer te wandelen is.

Praktische tips wandelen Drei Zinnen

De duur van de rondwandeling is 3 uur, Het is 467 meter klimmen en dalen en in totaal is de wandeling 9,1 km. Je start en eindigde bij de parkeerplaats van Rifugio Auronzo. Hier, maar ook bij de andere twee hutten is gelegenheid tot eten en drinken.

Herinneringen bewaren

Wanneer je op vakantie ben geweest en je aan deze vakantie nog vaak herinnerd wil worden kan je natuurlijk een fotoboek maken. Wat ik deze keer heb gedaan is een foto op Canvas laten zetten. Deze foto is gemaakt bij de Drei Zinnen en is voor mij echt zo typisch ons. Klimrotsen, de jongens, vakantie. Ik liet deze foto op Canvas maken bij Fotofabriek. Het was niet alleen heel simpel om te maken, ik ben ook zo ontzettend tevreden over het resultaat. De kleuren zijn heel mooi, precies als het origineel en de levering was super snel. Een aanrader dus!

Drei Zinnen Dolomieten foto op Canvas
Drei Zinnen Dolomieten foto op canvas

foto’s lodiblogt/ samenwerking

Meer artikelen

Over de auteur

Hoi, Ik ben Lodi, bohemian, content creator met een free spirit en creativiteit.
Ik ben getrouwd en ben moeder van 2 zonen (2007 & 2009).

Op mijn blog schrijf ik over reizen, fashion ontdekkingen, interieur, de geheimen van het bohemian bestaan en het ontdekken van verborgen juweeltjes.

13 reacties

1. zegt:

Prachtig zeg. Zo’n ruw landschap en dan toch zo mooi. Mooi ook om daar een blijvende herinnering aan te bewaren.

2. zegt:

Dit lijkt mij geweldig om te doen. Prachtig uitzicht had je daar.

3. zegt:

De Dolemieten staan ook nog echt op m’n lijstje, volgens mij is het daar zo imposant en prachtig. Het zaadje is weer gepland, misschien eens proberen om deze zomer te gaan 😉

4. zegt:

gewoon geweldig en mooi om daar te kunnen wandelen 😀 zelf nooit geweest maar het zou wel wat voor mij zijn

5. Heel mooi! Nog nooit geweest, maar gaat nu op mijn lijstje 😉 . Wij hebben voor dit jaar al geboekt dan gaan we naar Frankrijk.

6. Dit lijkt me een hele fijne en ontspannende vakantie, ook al lever je tegelijkertijd natuurlijk toch inspanning door het wandelen. Maar dan op een goede manier.

7. Jeetje wat een mooi landschap. Lijkt me prachtig om daar te lopen. In Italië ben ik nog nooit echt geweest, Ja een paar dagen Rome, maar verder niet.

8. zegt:

Ik hou van bergen. En ook best vaak in Oostenrijk geweest. Met de motor! Een keer een stuk proberen te wandelen, maar dat is niet zo ons ding! Echt iets waar je toch wel iets van training voor nodig hebt.

9. Vroeger toen ik nog kind was gingen we ook al eens naar Oostenrijk en dan in de bergen wandelen – dat was super leuk 🙂

10. zegt:

Wat ziet het er prachtig uit. Wat een coole plek. Ik wil er ook heen. Leuke blog.

11. zegt:

Prachtig, de dolomieten. Wat een stukje natuurpracht

12. zegt:

Een prachtig gebergte waar ik al heel vaak van de wintersport heb genoten. Leuk ook dus in de zomer.

13. zegt:

He, wat leuk om te lezen, ik ben er alleen in de zomer geweest, maar dit was fantastisch. Je kan een prachtige rondwandeling lopen. Ik kan me voorstellen dat het in de winter ook prachtig zal zijn.