Review: De wereld thuis- een kookboek van Mascha Lammers en Ronald Giphart
Boekrecensies

De wereld thuis is een kookboek met zeventig bijzonder lekkere recepten van over de hele wereld, met liefde en succes bereid door Mascha Lammers en Ronald Griphart. Een kookboek met meer dan genoeg inspiratie.

Eten: een allesbepalende rol

Eten speelt in het leven van Ronald Giphart en zijn vrouw Mascha Lammes een allesbepalende rol. Hoewel ze er in hun begintijd letterlijk niks van bakten, is recepten ontwikkelen, koken en schrijven over eten al meer dan vijftien jaar een groot deel van hun vaste bezigheden. Er is dus hoop voor iedereen. In hun nieuwste boek ‘De wereld thuis ‘geven ze een kijkje in hun eigen keuken. Ze laten zien hoe gerechten en ingrediënten van over de hele wereld hen hebben geïnspireerd en beïnvloed in wat ze dagelijks thuis op tafel zetten.

De mooiste herinneringen

Een herinnering aan een verjaardagsdiner in Frankrijk, de lekkerste sperzieboontjes van Tel Aviv, een ontmoeting met de beste chef ter wereld en heerlijke gravad lax in een Nederlandse pub in Stockholm. Bijzondere ontmoetingen en ervaringen, zowel in hun eigen stad als verder weg, leidden tot eigenzinnige maar vooral overheerlijke gerechten. Of het nu Zweedse gehaktballetjes zijn, pekingeend, fluweelzachte mosselsoep of Thaise massaman. Het is allemaal finger-licking good.

De wereld thuis is een boek vol heerlijke verhalen van Ronald en met de lekkerste recepten van Mascha. Een goddelijke combinatie. Samen met de fantastische fotografie en vormgeving is dit een boek om totaal verslingerd aan te raken.

De wereld thuis

Het boek De wereld thuis is verdeeld in 5 hoofdstukken: Ontdekken, ontmoeten, onthouden, ontspannen en ontzettend lekker. Na het voorwoord van Masha en Ronald, snap je al een beetje dat koken voor hun ook een leerweg is geweest en ze dit zeker niet meteen goed konden. In de verschillende hoofdstukken staan recepten afgewisseld met verhalen. Verhalen die boeien en die weg lezen of je een leesboek leest. In de verschillende hoofdstukken gaan ze naar verschillende landen. Landen als Spanje, Tel aviv, naar Japan, Korea, Griekenland en Bretagne. Al deze landen geven gevarieerde recepten, van Spaanse borrelhapjes (Broodjes met ham-aiolicrème) naar een yoghurt dip uit Libanon en een hoofdgerecht uit Korea.

Mensen inspireren

Je leest in De wereld thuis over ontmoetingen met inspirerende mensen die hen wegwijs maakten in het rijke culinaire leven. De recepten zijn verrassend, internationaal en worden soms vooraf gegaan door een inspirerend verhaal. De recepten die in De wereld thuis staan zijn niet alledaags, zo vind je in dit hoofdstuk bietjes met mierikswortel ( oer Hollands) of Graved Lax ( gemarineerde zalm) uit Scandinavië.

Op zoek naar recepten

Voorafgaand aan de recepten lees je over plekken waar Marsha en Ronald dit gegeten hebben, of je leest iets over een restaurant die je -als je hier bent- zeker zou moeten bezoeken. Ook is Marsha speciaal op zoek gegaan naar recepten zoals die van Pierogi, een Pools pastijtje waar Ronald dol op is.

Vakantie gerechten

De wereld thuis laat recepten uit vakantie landen zien. Recepten uit onder anderen Frankrijk (Gegrilde garnalen met basilicum-limoendressing) , Marokko (Marokkaanse wortelsalade) en Italië (Caponata). Als uitsmijter hebbende in het laatste hoofdstuk (ontzettend Lekker) hun all times favorites bij elkaar gezet, zonder op iets anders te letten dan op smaak en het plezier dat deze wereldgerechten ze gaven.

De wereld thuis is nu te koop

De recepten in de wereld thuis zijn allen voorzien van smakelijk foto’s, waardoor je meteen trek krijgt en zin hebt om te gaan koken. Door de vele verhalen van Ronald, maar ook de korte verhalen voor de recepten zelf is het boek, veel meer dan alleen een kookboek. Het is eer ervaring, het is een reis die je volgt. De wereld thuis van Ronald Giphart & Mascha Lammes is nu overal te koop!

Mascha Lammes publiceerde eerder het familiekookboek Vurrukkulluk en Wereldbroodjes,waarvoor ze vijftig van de lekkerste broodjesrecepten uit alle windstreken verzamelde.

Ronald Giphart werd bekend door zijn debuutroman Ik ook van jou. Daarna publiceerde hij vele bestsellers, waaronder de romans Phileine zegt sorry, Ik omhels je met duizend armen en recentelijk Alle tijd. Inmiddels staat hij ook bekend als een van ‘s lands beste kookschrijvers. Zijn culinaire stukken verschijnen in meerdere kranten en zijn gebundeld in het boek Smakelijk!

Je eigen recepten ook in een boek? Dat kan met de Kitchen Jorunal

foto’s De wereld thuis

Meer artikelen