Kunstboek- KRACHT kwetsbaarheid Micky Hoogendijk

KRACHT+-kwetsbaarheid

Boeken zijn om te lezen, om bij weg te dromen en te bewonderen. Een echt boek voor op de koffietafel, is het kunstboek: Kracht kwetsbaarheid Micky Hoogendijk. Een boek om regelmatig in te bladeren en te lezen, maar ook een boek om te bewonderen. Haar verhaal, haar fotografie en sculpturen. Het is en je ziet het: kracht en kwetsbaarheid!

Kracht-kwetsbaarheid-Micky Hoogendijk

KRACHT – kwetsbaarheid – Micky Hoogendijk, een boek met fotografie en sculpturen door Karin van Lieverloo. In dit boek plaatst zij Micky Hoogendijks werk in het licht van haar persoon, van de kunstgeschiedenis en de actualiteit. In dit boek komt verhaal en foto in een blad samen. Want zowel in haar fotografie als in haar beelden laat kunstenaar Micky Hoogendijk twee aspecten zien die voor haar belangrijk zijn: kracht en kwetsbaarheid.

Fotografie en sculpturen

Van haar eerste foto’s uit 2012 tot haar laatste serie The Meetings of the Waters, als ook in haar sculpturen The Ones, weet Hoogendijk kracht en kwetsbaarheid onlosmakelijk met elkaar te verbinden. Met haar werk vertelt zij over de keuzes die het leven haar geeft: ga ik door of breek ik? Sta ik stil of ga ik verder? Hoogendijk kiest ervoor het leven te vieren, met al haar kracht en in al haar kwetsbaarheid. Vreugde en pijn zet zij om in eigentijdse en tijdloze beelden.

fotografie

Over Micky Hoogendijk

De fotocamera die Micky Hoogendijk van haar moeder Gine krijgt vlak voordat zij in 2009 overlijdt, blijkt een lifechanging geschenk: het wordt de leidraad van Hoogendijks bestaan. Ditmaal staat zij echter niet meer voor, maar achter de lens. Zij maakt zich de camera eigen en ontwikkelt zich in de Verenigde Staten als fotograaf. In 2012 zijn enkele van haar foto’s voor het eerst te zien bij Art Platform Los Angeles. In de jaren die volgen exposeert ze veelvuldig. Hoogendijk wordt vertegenwoordigd door galeries in Amsterdam, Londen, Houston en Mexico City.

Sinds december 2018 woont ze weer in Nederland. In het Noord- Brabantse Hoogeloon heeft Micky Hoogendijk naast haar studio, haar eigen galerie waar zij het gehele jaar door haar werk tentoonstelt: fotografie en sinds medio 2020 ook sculpturen.

Van 2D naar 3D

The Ones is het eerste beeldhouwproject van Micky Hoogendijk. De bronzen sculpturen zijn abstract vormgegeven mensfiguren die in een groep of alleen staan. Zoals haar foto’s zelfportretten zijn, zo geeft Hoogendijk zichzelf bloot in deze beelden.

Een kunstboek voor op de koffietafel

Ik schrijf het wel vaker, veel kunstboeken zouden wat mij betreft op de koffietafel mogen liggen, alleen al door de omslag, maar ook zodat je hier regelmatig even in kan kijken. Het boek Kracht kwetsbaarheid Micky Hoogendijk is een boek om er regelmatig even bij te pakken en door te lezen. Het is prachtig vorm gegeven, bevat veel tekst en mooie foto’s. Foto’s met een verhaal, die sprekend zijn en je op verschillende manieren laten kijken en nadenken.

Het boek Kracht kwetsbaarheid Micky Hoogendijk is te koop bij Waanders uitgeverij en bij bol.

Micky Hoogendijk

foto’s lodi/ gekregen product