Je weet vast wel dat spinazie gezond voor je is. Maar wist je ook dat deze groene bladgroente helpt tegen botontkalking? Naast spinazie zijn er nog drie andere voedingsmiddelen die je iedere dag wel zou kunnen eten voor een goede gezondheid.

voeding

Spinazie

Spinazie bevat naast vitamines en mineralen ook omega-3-vetzuren, luteïne en folaat (de natuurlijke vorm van foliumzuur). Deze stoffen zijn heel gezond voor je botten, hart en bloedvaten. Eet dagelijks één kopje verse spinazie of een half kopje gekookte spinazie om optimaal te profiteren van de gezondheidsvoordelen van deze gezonde groente! Lekker is bijvoorbeeld een salade van rauwe spinazie, dunne plakjes knolselderij, plakjes brie, geroosterde pompoenspitten en een dressing van mosterd, olijfolie, citroensap en mayonaise.

Tomaten

Tomaten zijn rijk aan vitamine C, zink, calcium en ijzer. Vooral rode tomaten bevatten daarnaast de antioxidant lycopeen, die helpt tegen verschillende soorten kanker en hartziekten. Verwerkte tomaten zijn nog gezonder, want hierdoor kan ons lichaam het lycopeen gemakkelijker opnemen. Ga voor 22 milligram lycopeen per dag, oftewel acht cherrytomaten of een glas tomatensap.

Wortels

De meeste rode, oranje of gele groenten en fruit bevatten carotenoïden, maar wortels meer dan ieder andere groentesoort. Sommige carotenoïden zijn niet alleen voorlopers van vitamine A. Deze gezonde stoffen helpen ook mee om ontstekingen te verminderen en ontstekingsziekten te voorkomen. Denk aan astma en artritis. Ontstekingen zouden zelfs samenhangen met obesitas, dus dat maakt wortels nog eens extra goed in de strijd tegen overgewicht. Probeer er dagelijks een paar te eten.

Havermout

Haver zit vol gezonde B-vitamines en oplosbare vezels, die goed zijn voor je hart. De aanwezigheid van vezels zorgt er bovendien voor dat de koolhydraten in haver slechts langzaam vrijkomen in je lichaam. Daardoor blijft je bloedsuikerspiegel stabiel, wat goed is voor je gewicht.

Havermout levert bovendien maar liefst 20 gram eiwit per kop en is dus enorm voedzaam. Met een bordje havermout als ontbijt heb je niet snel honger! Daardoor grijp je niet snel naar ongezonde snacks, wat alweer bijdraagt aan een gezond gewicht. Wil je meer weten over een gezond gewicht met eiwitrijke voeding? Lees dan dit artikel.

Ik hoop dat dit artikel je helpt om voedingskeuzes te maken die bijdragen aan een goede gezondheid en een gezond gewicht. Ken jij nog meer gezonde voedingsmiddelen die zó gezond zijn dat je ze eigenlijk iedere dag zou moeten eten? Deel ze hieronder bij de reacties!

Gastblog

Gastblog van Nutribites

BewarenBewarenBewarenBewaren

BewarenBewaren

BewarenBewaren

42 Comments on Deze voeding zou je iedere dag moeten eten

  1. Moet zeggen dat ik havermout niet zoveel eet. Tomaten ben ik dan wel weer fan van. die kan ik echt zo eten. wortels gebruik ik vaak in gerechten dus dat zit goed 🙂

  2. Hi,

    Mijn man is voedingsdeskundige en raadt een dagelijks portie ongeweekte havermout juist af. Zelf eet ik het soms, maar voel me over het algemeen juist moe na het eten ervan. Mensen met een darmprobleem zou ik het al helemaal afraden.

    • Ik ben zelf ook gewichtsconsulent en adviseer zeker havermout als ontbijt, net als in het artikel. Wel zeg ook ik dat je moet variëren en zeker niet elke ochtend het zelfde ontbijt moet nemen. De vezels in de havermout zijn goed voor een goede stoelgang.

  3. Dan ga ik goed met de havermout.
    Ik hield er nooit van tot ik het op Jamaica had gegeten, met verse vanille, kaneel en een snufje nootmuskaat er door, dat maakte voor mij echt verschil.
    Wortels eet ik als snack, alleen tomaten moet ik wat vaker eten, maar die kan ik wellicht door de spinazie salade gooien.
    Lekkere tip die salade. 🙂

  4. Spinazie is mijn lievelingsgroente en dit eet ik dan ook regelmatig. Ook havermout probeer ik tegenwoordig vaker te eten als ontbijt, maar helaas heb ik niet altijd tijd om dit klaar te maken.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *