6 tips om thuis een feest te organiseren

tips om thuis een feest te organiseren?

Wil jij een feest organiseren en weet je even niet waar te beginnen, ik zet vandaag de stappen op een rij. Want een feest organiseren moet leuk zijn en niet te veel kopzorgen geven.

Feesten organiseren

Om vele redenen kan je een feest willen organiseren. Hier komen de ‘ik word vijftig’ feesten steeds dichterbij en zelf vieren we dit jaar ons twaalf en een half jarig huwelijksdag. Maar ook kan je een feest geven als je kinderen zestien worden, eenentwintig, een babyshower, huwelijk, noem het maar op. Eigenlijk is elke gelegenheid leuk om te vieren, al hoeft dit natuurlijk niet altijd met grote feesten. Gezellig samen zijn met het gezin of de familie is ook goud waard.

Thuis of op locatie

Wanneer je een feest gaat geven, zal je eerst moeten bedenken of je dit thuis wil doen of op een locatie. Het is onder anderen afhankelijk van de hoeveel aan mensen die komen waar je het feest wil houden. Voordeel van buiten huis is dat je nadien geen omkijken meer hebt aan de afwas of het opruimen. Maar gezien de kosten is het thuis vieren vaak gunstiger. Mijn tips vandaag zijn dan ook op de feesten thuis gebaseerd.

Tips om thuis een feest te organiseren

Wil je nu thuis een feest organiseren, misschien heb je nog iets aan deze tips:

Kies een thema

Wil je een thema geven aan het feest, begin hier dan mee. Van hieruit kan je dan de rest van het feest aanpassen. Geen thema is te gek tegenwoordig. Maar maak het ook niet te gek, men moet geen kosten krijgen aan een dresscode, omdat jij een onmogelijk thema hebt bedacht.

Maak en bestel de uitnodigingen

Een leuke originele uitnodiging maak je tegenwoordig heel makkelijk en snel online. Vergeet niet, naast alle gegevens, ook de eventuele dresscode en cadeau tip te noteren. Wat ook heel leuk is; Zelf posters ontwikkelen. Vooral bij een Sweet sixteen of bij een feest voor Abraham of Sarah. Posters drukken kan makkelijk en snel en is leuk om bijvoorbeeld naast de uitnodigingen te laten maken.

Haal je dierbare spullen weg uit de kamer

Je huis partyproof maken is natuurlijk heel belangrijk voor een feest, haal dingen die je dierbaar zijn weg. Maak ruimte aan de kapstok of zorg dat mensen hun jassen ergens kwijt kunnen. Wil je het ook buiten vieren, zorg dan dat hier genoeg ruimte is om eten en glazen neer te zetten ( je kan statafels huren). Maar denk bijvoorbeeld ook aan een heater voor op het terras. Hang buiten leuke verlichting op en mocht het weer minder zijn, denk dan aan een partytent.

Decoratie voor in huis

Bij een thema feest kan je tegenwoordig heel veel toepasselijke decoratie en versieringen vinden. Voor elk feest is er eigenlijk wel iets te vinden en het kleed het huis net even extra aan.

Maak een muziek lijst

Hoewel het vaak druk is tijdend een feest en je de muziek bijna niet kan horen, hoort dit er natuurlijk wel bij. Maak van te voren een leuke muziek lijst. Nu is deze lijst natuurlijk afhankelijk van de doelgroep die komt, moet er gedanst worden en het thema. En vertel trouwens ook de buren dat het die dag/avond wat luidruchtiger kan zijn.

Eten en drinken

Bedenk van te voren goed wat je wil serveren en hoe. Het makkelijkste op een feest is vaak om voor de drank zelfbediening te doen, dan sta jij niet alleen maar in de keuken drinken in te schenken. Denk ook goed na over wat je aan eten aan wil bieden. Zorg dat hapjes van te voren al klaar te maken zijn en wil je aan de bitterballen, bedenk dan wel dat de frituur aan moet tijdens het feest. Waar je ook voor kan kiezen zijn cocktails. Zorg voor een draaiboek hoe men deze kan maken en laat mensen zelf hun cocktails ( al dan niet met alcohol) maken.

Heb jij nog meer tips voor het organiseren van een feest?

Toch liever een feestje buiten de deur? Denk dan aan Jump One

handtekening Lodi blogger en copywriter

foto’s lodiblogt/ disclaimer

Over de auteur

Hoi, Ik ben Lodi, bohemian, content creator met een free spirit en creativiteit.
Ik ben getrouwd en ben moeder van 2 zonen (2007 & 2009).

Op mijn blog schrijf ik over reizen, fashion ontdekkingen, interieur, de geheimen van het bohemian bestaan en het ontdekken van verborgen juweeltjes.

22 reacties

  1. zegt:

    Een feest in Amerikaanse stijl is ook leuk. Bijv dat iedereen eigen hapjes meebrengt.

    1. zegt:

      Dat vind ik ook een hele goede tip, gezellig en lekker!

  2. zegt:

    Goede tips. Ik vind het zelf behoorlijk ingewikkeld om een (klein) huis vol visite te hebben, dus als ik even kan, vier ik dingen buitenshuis.

    1. zegt:

      Ik zou bitterballen afraden. Want dan sta je alleen maar te bakken. Je kunt beter hapjes nemen die je van te voren kunt maken. En eventueel wat zakken zoutjes voor als je hapjes sneller op gaan dan gedacht.
      En cocktails zijn natuurlijk leuk maar ook bewerkelijk. Wijs een persoon aan die ze maakt of ga voor wijn, bier en Fris wat iedereen zelf kan inschenken.

      1. zegt:

        Dat is absoluut zo!

    2. zegt:

      Dat snap ik helemaal Naomi, zeker als je klein behuisd bent!

  3. zegt:

    goede tips!! ik ben zelf meer van de thuis feestjes omdat ik dat gezelliger vind. en dan lekker van tevoren hapjes en tapas dingen maken 😀
    als we een feestje hebben met vrienden dan neemt iedereen wat lekkers mee en dat is ook wel leuk en het scheelt een hoop werk

    1. Een echt feest is voor mij buiten de deur. Scheelt in mijn uppie heel veel werk vooraf, tijdens en daarna. Is voor mij dan geen feestje meer.

      1. zegt:

        Dat is ook zeker zo Alexandra.

    2. zegt:

      Een hele goede tip! Gezellig en lekker en scheelt zeker een hoop werk.

  4. zegt:

    Ik ben helaas niet zo’n feestbeest, maar vindt het leuk om je tips te lezen. Ik vind het wel leuk om een (winter)barbecue te organiseren. Maar bij voorkeur niet voor een te grote groep.

    1. zegt:

      Ik tegenwoordig ook niet meer, maar heb er wel veel georganiseerd ( ook voor mijn werk, woonde ik klein, maar alles paste altijd). Een te grote groep vergt veel organiseren. Kleiner is meer te overzien en wel zo prettig.

  5. Felice Veenman zegt:

    nog een tip: zorg dat op het moment dat het feest start je afwasmachine leeg is !

    1. zegt:

      Dat is een hele goede Felicia!

  6. zegt:

    Ik vind feestjes op zich erg leuk, maar kan best wel in de stress schieten bij het regelen ervan, dus hapjes en dergelijke bestel ik gewoon bij de slagerij zodat ik daar niet over hoeft te stressen

    1. zegt:

      Goeie tip! Heb ik helemaal niet over nagedacht, maar scheelt een hoop stress. En die stress herken ik wel hoor!

  7. Georgina Lifestyle zegt:

    Dankjewel voor de tips! Binnenkort heb ik een groot feest thuis en de meeste tips van jou had ik al in mijn hoofd zitten. Een themafeest is een goed idee! Meestal maak en koop ik alles zelf, maar ook iets laten maken door de gasten lijkt mij ook een goed idee.

    1. zegt:

      Wat leuk en goed dat je er al mee bezig bent.

  8. zegt:

    Kijk met deze tips wordt het geen drama om een leuk feest te organiseren. heel erg dank

  9. zegt:

    Een grote tent in de tuin en een buffet met koude hapjes. Oogt mooi en is makkelijk 🙂

  10. Wat een handige tips! Het is inderdaad erg belangrijk om alle waardevolle spullen op te bergen. Als we ook onbekende gasten uitnodigen voor een feest, huren we vaak een kluisje. Voor alle zekerheid.

    Met vriendelijke groet,

    Anne

  11. Bedankt voor de handige tips! Een muzieklijst maken van te voren is inderdaad erg handig. Zelf vind ik het ook heel belangrijk dat de muziek goed klinkt, daar heb je goede speakers voor nodig. Een idee voor een thema is all white.
    Groet,
    Felix

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze website gebruikt cookies om de gebruikerservaringen te verbeteren. Met het gebruiken van deze website stem je er mee in dat ik cookies gebruik. View more
Accept