thuis sporten
Gezondheid

Thuis sporten? Zo hou je het vol! #tips

Zelf ben ik geen sportschool type. Dus ik sport thuis. Nou kan ik dat wel leuk schrijven, maar ik ben dus echt nog nooit in een sportschool geweest. Ik denk dus dat ik geen sportschooltype ben. Ik sport wel graag. Dat doe ik thuis. Ideaal. Echter ik moet me wel aan een aantal regeltjes houden, wil ik ook elke keer gaan sporten. Deze regels deel ik graag met jullie.

Thuis sporten: Zoek wat bij jouw past

Heel wat apps hebben er op mijn telefoon gestaan. Apps met buikspier oefeningen, squat challanges, krachttraining en nog veel meer. Toch stopte ik elke keer weer met deze activiteiten. het boeide me niet genoeg, ik zweette niet genoeg of er was elke keer wel en andere smoes.Tot dat ik de Bikini Body Guide van Kayla Itsines ontdekte. Dit is echt ‘mijn ding’en ondertussen sport ik al 32 weken met haar programma. Thuis sporten is echt mijn ding. Maar blijf zoeken naar wat jouw past!

Zet het in je agenda

Plan je sport momenten in. Doe je dit niet, dan gebeurd er ook niks. Hou wel vast aan: ‘ planning is planning’. Dus ook al komt er iets tussen, de afspraak met je sportschoenen staat, dus al het andere wacht maar even. Omdat ik thuis sport is het veel makkelijker in te plannen. Ik hoef niet naar de sportschool toe, ik ben er al!

Telefoon uitzetten

Wanneer je gaat sporten, zet je telefoon ( of in ieder geval het geluid) even uit. Ik weet niet hoe het met jullie zit, maar ik word afgeleid wanneer ik het belletje van een nieuw bericht, WA of ander Social Media hoor. Ik stop toch even mijn oefening en check mijn telefoon. Uitzetten dus dat geluid! En pas na het sporten checken wat er in de rest van de wereld is gebeurd.

Goede schoenen

Zorg voor goed zittende kleding. In eerste instantie liep ik in het oudste van het oudste rond te sporten. Tenslotte zag niemand me toch, wanneer ik gaat thuis sporten. Echter sportkleding moet wel goed zitten, denk aan een goed passende sportbh. Luchtige kleding en vooral goede schoenen. Bespaar hier dus niet op.

muziek

Zorg dat je leuke muziek opzet. Muziek waar door je opgezweept word in je bewegingen. Ik zelf sport vaak tegen negen uur ’s morgens, heerlijk met die Verrückte Halbe Stunde van radio 538 op de achtergrond.

Uitrusting

Je hoeft echt geen dure apparaten te hebben om te kunnen gebruiken. Ik gebruik een oud camping matje voor de grond oefeningen. maar dit kan ook een handdoek zijn. Stoelen als sportbank en ik gebruik oude gewichten die van mijn vader zijn geweest. Heb je geen gewichten, vul dan twee waterflessen met zand en maak zo je eigen gewichten.

maak progressie foto’s

De weegschaal gaat niet altijd meteen naar beneden, wanneer je begint met sporten. Maak daarom om de vijf weken een foto. Een foto gemaakt van voren en van opzij geven vaak meer progressie weer dan de weegschaal.

Eet gezond

Hoe zonde is het, wanneer je gesport hebt en daarna verkeerd gaat eten. Na het sporten moet je absoluut eten, je hebt koolhydraten en vetten verbrand en ben je bezig geweest met krachttraining, dan mag je ook de eiwitten wel weer ‘aan eten’. Eet koolhydraten die je vind in fruit, muesli met melk/yoghurt of volkoren brood.

Hebben jullie nog tips om thuis te sporten, of te sporten in het algemeen? Laat ze me weten en ik vul deze lijst aan, met verwijzing naar jouw website natuurlijk!

Thuis sporten? Zo hou je het vol! #tips

Ook na de vakantie heb ik altijd weer moeite om te beginnen met sporten.

Foto @pixabay

6 thoughts on “Thuis sporten? Zo hou je het vol! #tips”

  1. Ik kan me er op het moment echt niet toe brengen om intensief te gaan sporten. Maar waar ik wel van hou is wandelen. En dus andanks dat ik een auto heb doe ik alles wat lopend kan lopend. Ik wandel zo’n 30 minuten tot 3 uur op een dag en vind het heerlijk. De kinderen gaan gezellig mee. Jongste in de kinderwagen en oudste op het meerijdplankje. Oudste loopt onderweg ook stukken zelf en vind het ook heel gezellig.

    Buikspieroefeningen vind ik saai maar ik wil ze wel doen om een strakke buik te krijgen. En daarom heb ik een sportmatje op zolder liggen. Elke keer dat ik daar de wasmachine aan zet en als ik de was eruit haal doe ik 10 situps en 10x schuine situps. Ik draai 2 wasjes per dag dus doe dan in totaal 40 normale situps en 40 schuine situps verspreid over de dag.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *