fitbit
Gezondheid Lifestyle

Hoe de fitbit mij motiveert tot meer bewegen!

Soms kan ik aardig impulsief zijn, wat aankopen betreft. Bij de fitbit was dit duidelijk niet het geval. Nou kost dit ding ook nog al wat. Dus even goed nadenken vond ik wel een pre. Sinds ik zoveel sport en gestart ben met de Bikini Body Guide (BBG) las ik steeds meer over activiteiten trackers en raakte ik geïnteresseerd. Ik ben gaan lezen, over de vele voor en nadelen van alle apparaten, heb informatie gelezen en gekozen voor de Fitbit HR

Mijn eigen mening

Wat ik hier vandaag schrijf is geheel en puur mijn eigen mening over de HR. Want waarom koos ik uiteindelijk voor deze variant. Vooral omdat er naast een stappenteller ook een hartslagmeter op zit. Mijn hartslag wilt nog wel eens op hol slaan, ook wanneer ik niks doe, dus ik vond het wel fijn om dit eens een tijd te kunnen registreren. Nooit gedacht dat ik zoveel zou hebben aan de andere functies van de Fitbit.

Welke functies zitten er op de Fitbit HR?

En wat kan je er allemaal mee?

  1. De stappenteller. De stappen op mijn fitbit staan op 10.000 stappen per dag. Dit kan je zelf veranderen, wanneer je je doel hoger of lager in wilt stellen. Waneer ik de 10.000 stappen heb behaald, geeft de fitbit een seintje. Doordeweeks kom ik eigenlijk altijd wel aan mijn stappen. In het weekend is het af en toe nog een hele uitdaging en gaan we dus wel eens een wandeling maken, omdat moeders nog aan haar stappen met komen de dag. Een goede stimulans om te bewegen dus!
  2. De hartslagmeter. Houd de hele dag mijn hartslag bij. Bij het sporten kan je precies zien hoeveel tijd je in de vet verbrand zone hebt gezeten.
  3. De afstand. De HR geeft aan hoeveel afstand je de dag hebt afgelegd. Het doel ligt op 8 km per dag.
  4. Verbrandingsmeter. Gedurende de dag verbrand je calorieën, ook waaneer je slaapt. De Fitbit Charge HR laat weten hoeveel calorieën je verbrand. Deze functie motiveert me naast de stappenteller nog wel het meest. Door de verbrandingsmeter zie ik hoeveel calorieën ik verbrand. Zo at ik voorheen meestal rond de 1500 kcal. Nu met de Fitbit, merk ik dat ik daarmee veel te weinig voedingsstoffen binnen kreeg. Ik verbruik tussen de 2300-2500 kcal per dag. Tegenwoordig let ik veel meer op wat ik eet, hoeveel ik binnen krijg en verbruik.
  5. Trappenteller. Het doel van de trappenteller staat op 10 trappen. Een goede stimulans om vaker de trap te nemen in plaast van de lft.
  6. Slaapmonitor. Je kan met de Fitbit Hr precies zien hoe lang je geslapen hebt, hoe vaak je wakker was of rusteloos. Zo kan je ook inspelen op je slaapgedrag. Zet je de tv een half uur voor het slapen gaan uit en je slaapt rustiger, dan weet je dat dit jouw helpt naar een goede nachtrust. De fitbit heeft ook een wekker functie. Door lichte trillingen om je pols word je wakker gemaakt. Voordeel is dat je niet gewekt wordt door een luide wekker en ook de geen naast je wordt er niet wakker van.
  7. Caller ID. Je kan de Fitbit Charge via bleutooth aan je mobiel koppelen. Op de fitbit verschijnt de naam van de beller.
  8. Klok. er zit , jawel, ook gewoon een klokfunctie op de Fitbit Charge HR.
  9. Stopwatch. Door op het knopje op de Fitbit Charge te drukken, activeer je de stopwatch. Het meet de tijd, afstand, stappen, hartslag en calorieën verbruik tijdens je activiteit.

Activeren van de fitbit

Je kan de Fitbit Charge activeren door zachtjes op de fitbit te drukken. Opladen gaat via de computer en de Fitbit Charge HR gaat per opladen ongeveer vijf dagen mee. Opladen aan de computer gaat vrij snel.

Via je mobiel, tablet of computer kan je al de gegevens bijhouden, invoeren ( sporten, voeding, doelen) om zo een volledig beeld te krijgen.

Het leuke is dat je vrienden te kan voegen en zo challanges met elkaar aan kan gaan. Wie loopt de meeste stappen door de week, of wie is het actiefste in het weekend.

Ik zelf ben enthousiast over de Charge HR. Door het gebruik van de Fitbit, ben ik veel gemotiveerder om te bewegen. Elke dag wil ik mijn doelen halen en daar loop ik wel eens een extra stap voor of beweeg meer om dat doel ook daadwerkelijk te halen. Ik let op mijn voeding en dan vooral wat ik verbrand en zorg dat ik ongeveer evenveel aan voedingstoffen weer binnen krijg.  Ik ben erg blij met mijn aankoop!

Hoe de fitbit mij motiveert tot meer bewegen!

En jij? Heb jij een activiteiten tracker? Beweeg jij ook meer dan voorheen?

foto pixabay

 

2 thoughts on “Hoe de fitbit mij motiveert tot meer bewegen!”

  1. Ik heb nog geen stappenteller, mijn vriend wel. Elk jaar doen we mee via zijn werk aan een challenge om de 10.000 stappen te halen en moet zeggen dat het erg leuk is om te doen, maar vooral erg gezond!

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *