Ik doe nu al vierentwintig weken mee aan de oefeningen van de Bikini Body Guide van Kayla Itsines. Omdat ik na al die weken nog steeds super enthousiast ben. Plaats ik deze blog over de bikini body guide (BBG) om anderen te inspireren. Zelf ben ik niet zo van de hypes en als gewichtsconsulent ben ik kritisch ten op zichtte van nieuwe methodes voor afvallen en bewegen. Ik ben geen sportschool fan, loop hard, klim en doe veel huis-tuin en keukengym. Af en toe vind ik het lastig, welke oefeningen of challenges ik wil volgen, maar daar was ineens de BBG van Kayla Itsines.

sporten bikini body guide

De Bikini Body Guide

Kennen jullie Kayla Itsines? Een  Australische personal trainster die gestart is als trainster voor alleen vrouwen. Hier hoorde ze haar cliënten vaak zeggen dat ze zo graag een platte buik, sterke armen en dunnere benen zouden willen hebben. Wat ze toen gedaan heeft, is haar eigen trainingsprogramma opgezet. In eerste instantie was de training bedoeld voor vrouwen tussen de 16-25, maar al snel zag Kayla dat ook vrouwen van 40 resultaten behaalde met haar trainingsprogramma en is de training nu voor alle vrouwen. Het trainingsprogramma is terug te vinden in haar Bikini Body Guide. Een E-book die te bestellen is via de site van Kayla. Het E-book bevat een 12 weken workout programma waarin je werkt aan een bikini body. Wat Kayla zo bekend maakt zijn haar voor en na foto’s op instagram, wanneer je kijkt op #bbg zie je een heleboel succes verhalen langs komen.

Super strak

Nou is Kayla 23 jaar oud en met haar super strakke lijf een voorbeeld voor velen. Natuurlijk heb ik met mijn 41 jaar niet de illusie dat ik haar figuur kan krijgen. Maar door alle verhalen en voor en na foto’s ben ik wel benieuwd geworden.  Na haar een tijdje te hebben gevolgd op instagram besloot ik de gratis proefles van Kayla Itsines op te vragen via haar site. De workouts die ik hier moest doen, waren fijn. Heftig, zweten, maar fijn. Dat ik besloot om voor het voledige programma te gaan.

Hoe ziet het E-book van Kayla Itsines er uit

De bikini body guide workouts bestaan uit 2-3 circuits per week, LISS trainingen en HIIT trainingen. Voor de echte beginners zijn er 4 weken pre- workouts, maar de gevorderde sporters kunnen bij week 1 dag 1 aan de slag. Op de site kan je een timetable downloaden waarin je per week aan kan geven wat je die week moet doen.

De verschillende onderdelen

1. resistance training . 2-3 keer per week is er een circuit workout. Deze bestaat uit 2 onderdelen met 4 oefeningen. Je begint met circuit 1 en doet de oefeningen 7 minuten. Heb je alle oefeningen gedaan, maar zijn de zeven minuten nog niet voorbij, dan ga je gewoon door. Per oefening staan de herhalingen en eventuele hulmiddelen aangegeven. Na zeven minuten neem je 30-90 seconde rust en vervolgt met circuit 2. Na wederom zeven minuten herhaal je circuit 1 weer. In totaal ben je dus 28 minuten aan het sporten. .

2. LISS training Low Intensity Steady State training. Een cardio training die bestaat uit 35- 45 minuten wandelen, rustig hardlopen, fietsen, crosstraining. Je werkt aan je conditie en uithoudingsvermogen.

3. HIIT training High Intensity Interval Training. Een interval training gebaseerd op twee momenten, rust en werk. Gedacht kan hierbij worden aan 30 sec sprinten-30 sec rust en dat voor 10-15 minuten. Dit kan op een loopband of een fiets, maar ook buiten getraind worden

Een dag per week krijg is het een volledige rustdag, de andere dag waarop je geen workout hoeft te doen kun je gebruiken om te stretchen om zo je spieren en lichaam te laten herstellen. Dit wordt in het boek uitgelegd. .Ook wordt er per week verteld welke dag welke oefeningen je moet doen, maar houdt ze wel rekening met ons dagelijks leven en geeft ook de mogelijkheden om de dagen te mixen en matchen.

Door de uitleg over de oefeningen en het stretchen, kan je weinig verkeerd doen.

Sporten met wat je in huis hebt

Als gewichtsconsulent, weet ik natuurlijk dat je niet van alleen bewegen een prachtig lijf krijgt. Voeding heeft hier een hele grote schakel in. Op de website van Kayla Itsines kan je ook haar recepten boeken kopen. Onze ideeen ten opzichte van gezond eten komen aardig overeen. Uit haar boeken heb ik dan ook lekkere recepten kunnen halen. Daarbij staan er ook 14  dagmenu’s beschreven die je kan volgen. Op de website kan je verder ook  alle attributen kopen die er nodig zijn  bij de workouts, maar daar improviseer ik zelf nog gewoon even mee met datgeen wat ik in huis heb.

Ik ben nu nog maar een week bezig, maar ben enthousiast. Ik vind de oefeningen pittig, maar goed te doen. Natuurlijk kost het heel wat zelf discipline om ook daadwerkelijk de tijd te nemen om de oefeningen te doen ( want dat is het toch vaak, we nemen de tijd er niet voor). Belangrijkste doel bij de deelnemers van deze workouts is niet afvallen, maar een beter lijf krijgen. Naast sporten is een gezonde leefstijl natuurlijk heel belangrijk, want anders werken de workouts niet.  Elke 4 weken maak ik een foto van de progressie en ben heel beneuwd hoe het zich gaat otwikkelen. Ik hou jullie natuurlijk op de hoogte en ben eigenlijk wel benieuwd of er lezers zijn die ook al met Kayla bezig zijn. Laat het me weten.

foto pixabay

8 Comments on De Bikini Body Guide en hoe ik het sporten nu vol kan houden

  1. Ik lees en zie heel veel meiden en vrouwen die bezig zijn met bbg ik wist niet eens wat het was. Maar ik zie veel goede ervaringen ermee. Ik wens je heel veel succes toe. You can do it!

  2. Wat goed zeg! Ik heb 5 weken kayla itsines volgehouden. Ik had er veel plezier in, en het hielp me bij het afvallen, eerlijk waar. Door omstandigheden had ik het aan de kant geschoven, iedere keer wil ik beginnen maar kijk er erg tegenop om dagen met spierpijn te lopen. Daar had ik in het begin erg last van! Tnx voor de reminder, en keep up the good work!!

    • OOO ik hoop dat jij het gevoel ook snel weer terug krijgt. Ondertussen ben ik 27 weken verder en het gaat zo goed, nu weer in week 3 van het begin en zo gemakkelijk als deze oefeningen nu gaan. echt super.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *