sporten met minibands
Gezondheid

Trainen met mini bands (weerstandsbanden)

Mini bands of weerstandsbanden, hoe kan je deze banden in je training mee nemen ?  Voor welke oefeningen kan je ze gebruiken en welke aandachtsgebieden worden aangesproken. Ik laat het jullie in dit artikel zien.

Sporten

Sporten is zo gezond, dat weten we allemaal, niet alleen voor een goede conditie, maar voor je hele lichaam is het goed om te sporten. Soms kan je wel wat hulp gebruiken en zo kwam ik bij de mini bands uit. Ik kreeg de vraag deze te proberen en heb dit met plezier gedaan. Het voordeel is dat je ze kan gebruiken bij oefeningen als squads en lunches, maar je kan ze ook los voor individuele oefeningen gebruiken.

Mini bands wat is dat nu

De mini bands worden veel gebruikt bij het Boot Campen. Het is een ideaal middel om zowel het onderlichaam als het bovenlichaam mee te trainen. Het is een soort rubberen band die je om je benen of armen heen doet. Op deze manier kun je bijvoorbeeld de schouders, armen, rug en benen trainen.

Lees ook: Bootcamp is dat iets voor mij.

Wat zijn de voordelen

Het trainen met de mini band zorgt voor een constante spanning op de spier, waardoor het trainen van de spier efficiënter is. Je kan het gemakkelijk thuis gebruiken en daarnaast zorg je voor extra coördinatie en flexibiliteit. Je kan ze gebruiken om zwaarder of juist lichter te trainen, ter vervanging van halters of gewichten. Ze zijn er in verschillende weerstanden. De mini bands die ik gebruik zijn van Fysiosupplies.

Welke oefeningen kan je doen

Er zijn heel veel oefeningen waarbij je de mini bands kan gebruiken. Wanneer je op You-tube zoekt vind je heel veel voorbeelden. Ik heb vandaag de oefeningen die ik zelf fijn vind, op een rijtje gezet.

Planken

De ouderwetse plank oefening maar nu met de miniband om de handen. Til een hand op en leg deze rustig terug, herhaal met de andere hand. Hou spanning op je core.

 Been lift

Pak eventueel een stoel vast of gebruik de muur voor steun. Plaatst de mini band om je enkel en maak de beweging met je been opzij.

sporten met weerstandsbanden

Armen trainen

Hou je ellebogen op 90 graden en pak de mini band om je handen, beweeg de armen opzij, Hou een rechte rug.

trainen met minibands

Ik ben natuurlijk maar een amateur. Op deze foto’s geef ik jullie een idee van oefeningen. Voor de juiste oefeningen/ houdingen  kijk op goede sites waar duidelijk uitleg wordt gegeven. Dit om blessures tegen te gaan.

Wat vind ik van deze vorm van  trainen

Al eerder liet ik weten, mijn lichaam meer te willen accepteren, maar dan moet ik wel door gaan met bewegen. Squats met een band om, had ik al eerder gedaan. Verder deed ik geen oefeningen met de mini bands. Daarom ben ik online gaan zoeken en kwam heel veel oefeningen tegen. Zelf vind ik het prettig om mijn armen te trainen aangezien ik een klimmer ben. Met deze mini bands is het trainen van de armen weer eens heel anders dan met gewichten.

Lees ook: Je lichaam accepteren als je ouder wordt.

Weerstanden bieden

Ik vond de weerstand die de banden gaven prettig. Ook vond ik het een goed gevoel om de squats en de been lift met de mini-bands te doen. Door de extra weerstand heb je het gevoel dat je spieren harder moeten werken. Wel moet Ik heel geconcentreerd de oefeningen doen, omdat de beweging gewoon niet zo soepel verloopt dan zonder mini band. Zeker is wel dat ik de  banden vaker ga gebruiken tijdens het sporten.

Vier kleuren, vier weerstanden

De mini bands zijn er in vier kleuren.

  • Geel – light
  • Groen – medium
  • Blauw – heavy
  • Zwart – extra heavy

Wil je zelf nu ook trainen met weerstands banden, neem dan eens een kijkje op de site van Fysiosupplies .

foto’s lodiblogtBewarenBewarenBewarenBewarenBewarenBewarenBewarenBewarenBewarenBewarenBewarenBewarenBewarenBewarenBewarenBewarenBewarenBewarenBewarenBewarenBewarenBewaren

BewarenBewaren

39 thoughts on “Trainen met mini bands (weerstandsbanden)”

  1. Ik kende de mini-bands al wel van zien of horen. Je hebt me nieuwsgierig gemaakt om te kijken of dit ook voor mij gaat werken! Interessant!

  2. Oh, dit is misschien wel iets voor mij! Vooral nu het ander weer wordt, zoek ik iets om binnenshuis te doen en waarbij ik ook mijn spieren wat meer kan trainen! Bedankt voor de tip!

  3. Wat leuk! Ik kende ze nog niet. Ik gebruik in de sportschool zo’n lange band, maar die gaan altijd vervormen en echt ‘hangen’ in je benen of kuiten. Pijnlijk. De Man traint met hele lange banden, TRX of iets dergelijks? Het is eigenlijk heel goed omdat je jouw eigen lichaamsgewicht gebruikt.

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.