Mini bands. Of weerstandsbanden. Hoe kan je deze banden in je training mee nemen en is het fijn om hier mee te sporten?  Toen ik na drie weken thuis kwam van vakantie lagen er vier mini bands op me te wachten bij de post. Dit kwam goed uit, want al had ik genoeg gewandeld en geklommen in de vakantie, ik had me ook zeker te goed gedaan aan heerlijke Italieaanse wijntjes en pizza’s. Beginnen met sporten was zeker weer nodig. Voor welke oefeningen kan je de mini-bands gebruiken en welke aandachtsgebieden worden aangesproken. Ik laat het jullie in dit artikel weten.

mini bands

Sporten

Sporten doe ik erg graag. Ik sport best wel veel en probeer mijn conditie op pijl te houden. Leuk vind ik het dan ook om steeds weer andere trainingen en hulpmiddelen te gebruiken. Zo kocht ik een tijd terug een ketlebell, doe sinds kort aan pilates en probeerde nu de mini bands. Ik heb me de laatste twee jaar vooral gericht op squats, lunges, burpees enzovoort. Het voordeel is dat ik deze mini bands kan gebruiken wanneer ik deze oefeningen doe. Maar ik kan ze ook los voor individuele oefeningen gebruiken.

Mini bands wat is dat nu

De mini bands waren niet geheel nieuw voor mij want  tijdens Boot Camp het ik het dee van deze mini bands al voorbij zien komen bij de squats, waar je de band boven de knieën plaatst en zo de squad eigenlijk anders maakt en andere spieren aanspreekt. De mini band is een ideaal middel om zowel het onderlichaam als het bovenlichaam mee te trainen. De mini band is een soort rubberen band die je om je benen of armen heen doet. Op deze manier kun je bijvoorbeeld de schouders, armen, rug en benen trainen.

Wat zijn de voordelen van de mini bands?

Het trainen met de mini band zorgt voor een constante spanning op de spier, waardoor het trainen van de spier efficiënter is. Je kan het gemakkelijk thuis gebruiken en daarnaast zorg je voor extra coördinatie en flexibiliteit. Mini bands kan je gebruiken om zwaarder of juist lichter te trainen, ter vervanging van halters of gewichten. De mini bands zijn er in verschillende weerstanden. De mini bands die ik gebruik vind je hier en zijn van Fysiosupplies.

Welke oefeningen kan je met de mini-bands doen

Er zijn heel veel oefeningen waarbij je de mini bands kan gebruiken. Wanneer je op You-tube zoekt vind je heel veel voorbeelden. Ik heb vandaag de oefeningen die ik zelf fijn vind, op een rijtje gezet.

Plank met Mini-band:

De ouderwetse plank oefening maar nu met de miniband om de handen. Til een hand op en leg deze rustig terug, herhaal met de andere hand. Hou spanning op je core.

mini bands

 Been lift met mini bands

Pak eventueel een stoel vast of gebruik de muur voor steun. Plaatst de mini band om je enkel en maak de beweging met je been opzij.

mini band

 

Armen trainen met mini-bands

Hou je ellebogen op 90 graden en pak de mini band om je handen, beweeg de armen opzij, Hou een rechte rug.

mini bands

 

 

Ik ben natuurlijk maar een amateur. Op deze foto’s geef ik jullie een idee van oefeningen. Voor de juiste oefeningen/ houdingen  kijk op goede sites waar duidelijk uitleg wordt gegeven. Dit om blessures tegen te gaan.

Wat vind ik van het trainen met de Mini bands

Al eerder liet ik weten, mijn lichaam meer te willen accepteren, maar dan moet ik wel door gaan met bewegen. Squats met een band om, had ik al eerder gedaan. Verder deed en kon ik geen oefeningen met de mini bands. Ik ben online gaan zoeken en kwam heel veel oefeningen tegen. Zelf vind ik het prettig om mijn armen te trainen aangezien ik een klimmer ben. Met deze mini bands is het trainen van de armen weer eens heel anders dan met gewichten.

Ik vond de weerstand die de banden gaven prettig. Ook vond ik het een goed gevoel om de squats en de been lift met de mini-bands te doen. Door de extra weerstand heb je het gevoel dat je spieren harder moeten werken. Ik moest wel heel geconcentreerd de oefeningen doen, omdat de beweging gewoon niet zo soepel verloopt dan zonder mini band. Ik ga de  banden zeer zeker vaker gebruiken tijdens het sporten.

Vier kleuren, vier weerstanden

Nou kreeg ik vier mini bands om te proberen en het enige wat ik eigenlijk miste was dat de de maat qua weerstand die de banden geven nergens genoteerd stonden. Nou kan je het wel voelen wanneer je ze gebruikt, Toch wilde ik het zeker weten voor ik begon met trainen.  Ik zocht dit  voor de zekerheid op, op de site van Fysiosupplies en kwam tot het volgende:

  • Geel – light
  • Groen – medium
  • Blauw – heavy
  • Zwart – extra heavy

Wil je zelf nu ook trainen met weerstands banden, neem dan eens een kijkje op de site van Fysiosupplies .

#review/disclamer

foto’s lodiblogt

 

 

BewarenBewarenBewarenBewaren

BewarenBewaren

BewarenBewaren

BewarenBewarenBewarenBewaren

BewarenBewaren

BewarenBewaren

BewarenBewarenBewarenBewarenBewarenBewaren

BewarenBewaren

39 Comments on Hoe is het om te trainen met mini bands (weerstandsbanden)| review

  1. Oh, dit is misschien wel iets voor mij! Vooral nu het ander weer wordt, zoek ik iets om binnenshuis te doen en waarbij ik ook mijn spieren wat meer kan trainen! Bedankt voor de tip!

  2. Wat leuk! Ik kende ze nog niet. Ik gebruik in de sportschool zo’n lange band, maar die gaan altijd vervormen en echt ‘hangen’ in je benen of kuiten. Pijnlijk. De Man traint met hele lange banden, TRX of iets dergelijks? Het is eigenlijk heel goed omdat je jouw eigen lichaamsgewicht gebruikt.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *