Gezin

Review: Menara, het behendigheidsspel voor jong en oud

Samen een spelletje doen, dat doen we hier thuis graag. Omdat we dit veel doen, is het leuk om af en toe nieuwe spelletjes uit te mogen proberen. Super blij waren we dan ook dat we tijdens de Verkiezing Speelgoed van het jaar het spel Menara mee kregen. Hoe gaat dit spel en was het een beetje een succes in huis?

Steeds meer samenspelen

Ik weet niet of het aan mij ligt, maar ik merk dat er steeds vaker spelletjes zijn waar we samen werken tegen het spel in plaats van tegen elkaar. Winnen of verliezen doe je in het spel Manera niet alleen, maar met zijn allen. Op zondags spelen wij graag gezelschapsspellen en ondertussen hebben we een aardige verzameling bij elkaar verzameld. Tijdens de verkiezing speelgoed van het jaar, leerde wij het spel Menara al kennen en vonden het super leuk dat we deze mee naar huis kregen om deze thuis met zijn allen te gaan spelen en te testen.

Menara

Menara is Maleisisch voor tempeltoren. En om deze tempeltoren gaat het in dit spel. Menara is een bordspel waarbij men samen moet werken om een tempel met een bepaald aantal verdiepingen te bouwen met behulp van pilaren en stukken speelvloer.

Hoe gaat het spel?

In eerste instantie had ik best even moeite met het lezen van de instructies van Menara. Ik merkte dat ik hier rustig voor moest gaan zitten. Maar toen we eenmaal bezig waren, ging het spel eigenlijk vanzelf. Eerst zet je alles neer. Zet 6 pilaren in het kamp en drie tempelvloeren op tafel. Van hieruit ga je bouwen. Afhankelijk van de hoeveelheid spelers, moet de tempel hogen worden, al wordt dit ook verhoogd wanneer je een ronde geen pilaren neer kan zetten. Elke buurt pak je een kaart van de stapel, je mag zelf kiezen uit blauw, geel en rood. Waarbij blauw het makkelijkste is en rood het moeilijkste. Je moet dus elke keer goed nadenken welke keuze je maakt, maar dit ook met elkaar overleggen. De kaart die je pakt, geeft jouw de opdracht die je uit moet voeren. Behendigheid, strategisch inzicht en een goede samenwerking zijn belangrijk bij dit spel.

Menara

Het spel is afgelopen wanneer het vereiste niveau is behaald, dan heb je met zijn allen gewonnen. Of wanneer de toren omvalt of er geen pilaren meer zijn, dan heb je verloren van het spel. Menara is echt een behendigheidsspel voor jong en oud.

Enthousiast over Menara

Wij zijn helemaal enthousiast over Menara. Het is een super leuk gezelschapspel, die je zowel alleen kan spelen of tot vier personen. Het spel duurt niet heel lang. Dat vind ik zelf dan weer fijn, omdat we het juist leuk vinden meerder spellen te spelen in het weekend. De instructies zijn heel duidelijk, al moest ik de eerste keer even heel goed lezen. Wanneer je het een keer door hebt gelezen, heb je het spel ook door. Het leuke vonden wij het samenwerken, je moet naar het advies van andere luisteren, tips geven, overleggen. Maar ook samen bekijken of je voor een smalle toren ( die eerder omvalt maar minder pilaren kost) gaat of een breder toren.

Menara
Menara

Wij vinden Menara echt super leuk en snappen helemaal waarom deze genomineerd is voor het speelgoed van het jaar.