Weekend weg in Nederland: natuur en cultuur in Bergen

Af en toe een weekend weg in Nederland is het laatste jaar misschien wel belangrijker geworden dan ooit. Nu we zo beperkt waren in onze vrijheden, besef je pas hoe fijn het is om af en toe even een andere omgeving te zien. Vandaag natuur en cultuur in Bergen, Noord-Holland.

Nederland is zo mooi

We vergeten het wel eens, maar Nederland is natuurlijk hartstikke mooi. En juist door afgelopen jaar zijn veel mensen gaan beseffen dat je helemaal niet altijd ver weg hoeft te gaan, om iets moois te zien. Door dit jaar hebben wij vooral de wandelpaden in Nederland leren kennen, maar gingen onlangs ook een nachtje naar Bergen. Ik kende Bergen eigenlijk helemaal niet (terwijl ik toch vier jaar in Alkmaar heb gestudeerd) en was verrast door het prachtige Bergen met zijn natuur en cultuur.

Lees ook: Wandelen in Nederland- Wandelen langs landgoed Haarzuilens.

Winkelen in Alkmaar

Voordat we naar Bergen gingen, gingen we eerst winkelen in Alkmaar. Mijn studie in Alkmaar is alweer vijfentwintig jaar geleden en naast de Kaasmarkt was er ook maar weinig wat ik me kon herinneren van Alkmaar. Maar Alkmaar is leuk, het barst er van de leuke boetiekjes en vintage winkels. Je kan heerlijk winkelen in de bekende kledingwinkels en wanneer je voeten moe zijn van het slenteren, is het prima vertoeven op een van de vele terrassen.

De kaasmarkt van Alkmaar

Kunstenaarsdorp Bergen

Bergen is een plek waar toeristen naartoe trekken om te ontspannen en te genieten van natuur en cultuur. In de zomer kan het er ontzettend druk zijn, wanneer de toeristen en dagjesmensen het dorp bezoeken en ook nu zag je al dat zodra het zonnetje scheen, mensen naar buiten kwamen en genoten op het terras. Bergen heeft een mooie dorpskern met veel winkels, restaurants en cafés. Voorheen woonden in Bergen veel kunstenaars en dit is terug te zien in het dorp. Er zijn vele galeries en antiekwinkels. Ook de mooie winkels met vele tierelantijntjes deden mijn bohemian hart sneller kloppen, je zag hier veel op het strand gerelateerde accessoires. Verder is er in oktober een jaarlijks kunstfestival en in augustus en september zijn er twee muziekfestivals.

Lees ook: Bohemian Leefstijl- Hoe word je een echte bohemian.

De Ruïnekerk

Hoe heerlijk is het om af en toe gewoon even toerist in eigen land te zijn en te ontdekken wat Nederland nog meer te bieden heeft. Ik kende Bergen niet en had me van te voren ingelezen in de natuur en cultuur, zodat ik wist waar we konden gaan wandelen en zouden zien. Centraal in het dorp Bergen staat de Ruïnekerk. Deze 15de-eeuwse kerk werd in de Tachtigjarige Oorlog geplunderd en verwoest.

Bergen is een kunstenardorp en voor de echte bohemienne

Wandelen in Bergen

Vanuit het centrum van Bergen gaan verschillende wandelroutes, deze zijn goed aangegeven met gekleurde pijlen. Wij wandelden een wandeling waarbij we verschillende kleuren combineerden. Er zijn lange en korte wandelingen, voor een ieder wat wils. Ook zag je ontzettend veel mensen op de fiets, logisch, want er zijn ook ontzettend veel fietspaden. De wandeling ging door de bossen, over de hei, langs weilanden en huizen. De afwisseling in de wandeling was erg leuk.

wandelen door de bossen en duinen van bergen

Een nachtje in een hotel

Voor ons weekend weg on Nederland hadden we een nacht geboekt in een Fletcher Hotel. Fletcher Hotel Marijke in Bergen. Door de Corona maatregelingen moesten we buiten eten op het terras (of op de kamer) en doordat het weer ons goedgezind was, was het prima vertoeven. Ook het uitgebreide ontbijt buffet konden we ’s ochtend op het terras nuttigen, maar was ook mogelijk om op de kamer op te eten.

fletcher hotel in Bergen

Een weekendje weg

Ondanks dat nog niet alles open was en je natuurlijk aan de richtlijnen moest houden, hebben we een heerlijk weekendje weg gehad. Ik heb genoten van de natuur en cultuur in Bergen. We hebben heerlijk gewandeld en ik vond Bergen verrassend leuk. Een aanrader. Ben jij hier wel eens geweest?

Lees ook: Zuid-Limburg met kinderen, wandelen en grotten bezoeken.

foto’s lodiblogt

Over de auteur

Hoi, Ik ben Lodi, bohemian, content creator met een free spirit en creativiteit.
Ik ben getrouwd en ben moeder van 2 zonen (2007 & 2009).

Op mijn blog schrijf ik over reizen, fashion ontdekkingen, interieur, de geheimen van het bohemian bestaan en het ontdekken van verborgen juweeltjes.