Na het weekje Parijs dacht ik echt dat mijn knie aardig genezen was. Maar niets is minder waar. De pijn is terug in alle hevigheid. Ik ben van de week toch maar naar de orthopeed geweest om te horen of ik meer kan doen, naast al de oefeningen die ik al doe. Wat duidelijk is voor mezelf, is dat ik in ieder geval moet zorgen de discipline terug krijgen in het bewegen. En meer lol krijgen in wandelen. Hoe ga ik dit doen? Dat is een goede, ik heb zeker geen hekel aan wandelen, maar wel nu het als revalidatie moet.

wandelen disipline bewegen

Bewegen met een brace

In januari besloot ik, na een half jaar last te hebben van mijn knie, naar de huisarts te gaan. Deze stuurde me door naar fysiotherapeut. Hier kreeg ik oefeningen en was het zaak eerst de chronische pijn weg te krijgen. Ik was therapie trouw en oefende veel. Op advies kocht ik een knie brace en deed die om als ik ging wandelen. Zo droeg ik deze ook tijdens ons weekje Disneyland en in Parijs. En dit ging wonderbaarlijk goed, als ik die brace maar om had.

Na deze week kwam ik opgelucht bij de fysiotherapeut en besloten beide dat ik -als ik door zou blijven gaan met de oefeningen- ik bij haar wel klaar was. Ik bleef thuis oefenen en ging met een goed gevoel op zomervakantie.

wandelen disipline bewegen

De zomervakantie

In de zomervakantie wandelden we in de bergen. Dit ging niet zo goed, maar ik liep weer en dat was al fijn. Na de vakantie, toen de school weer waren begonnen, kwam ik terug in mijn oude ritme en kwam de pijn ook in alle hevigheid weer terug. Ik deed trouw weer al de oefeningen. Fietste op mijn hometrainer en begon nu eindelijk ook echt met wandelen.

wandelen disipline bewegen

Injectie bij de orthopeed

Eigenlijk wilde ik mezelf tot de herfstvakantie geven, maar omdat de pijn zo aanwezig was, besloot ik in september al naar de huisarts te gaan. Deze stuurde me door naar de orthopeed. Hij constateerde dat naast dat de spieren erg slap waren en hierdoor de knieschrijf beweegt, ook los kraakbeen achter de knieschijf aanwezig is. Hij raadde me aan zeker door te gaan met de oefeningen en bewegen. Verder moet ik proberen minder trappen te lopen en zeker niet meer bukken of andere belastingen voor mijn knie. Ik kreeg een corticosteroïden injectie en moet over zes weken terug komen.

Discipline in het wandelen

Nu de orthopeed toch ook vertelde dat wandelen goed voor me is, moet ik hier toch weer aan beginnen. En al ben ik dol op wandelen in de bergen. Hier thuis, in mijn eentje vind ik er geen aardigheid aan. Omdat het wel belangrijk is dat ik dit doe, heb ik een aantal dingen waar ik me aan vast hou en zo de discipline van het bewegen terug te krijgen in mijn dagritme.

  • ik heb twee vaste ochtenden wanneer ik ga wandelen
  • die ochtend doe ik meteen mijn wandelen kleren ( jogging broek) aan, dan moet ik wel gaan
  • Dit doe ik ook omdat het dan ook niet uitmaakt als ik wat zweet tijdens het wandelen en dus ook echt een beetje meer conditie op bouw
  • ik zet een koptelefoon op met muziek tijdens het wandelen, dat maakt het al minder saai
  • in het weekend neem ik de man en kinderen mee met wandelen
  • Ik zorg voor goede schoenen.

Goede schoenen

Voor mijn knie is het belangrijk dat ik goede schoenen draag. Kijk je diep in mijn hart, dan zie je dat ik het allerliefste zo hoog mogelijke hakken draag. Dit kan ik alleen al heel lang niet meer. Tegenwoordig draag ik steeds vaker speciaal schoenen om te wandelen. De wandelschoenen van tegenwoordig kunnen makkelijk onder een rok of jurk gedragen worden. En zijn zowel in hoog als laag model te vinden. Keuze zat dus. Ik draag deze tijdens het wandelen, maar kunnen ook prima als ik een dag veel loop of ga winkelen.

Heb jij nog tips voor me om het wandelen ‘leuker’ te maken?

 

foto’s lodiblogt

#samenwerking

 

 

 

26 Comments on Hoe ik wandelen leuk probeer te houden. Over discipline en bewegen

  1. Lastig zeg! Veel dingen doe je al als ik het zo lees. Misschien is het ook een idee om los te laten dat het leuk moet zijn? Het is in ieder geval vast heel leuk als je weer thuiskomt en klaar bent.

    Hardlopen vind ik ook niet altijd leuk, maar ik doe het gewoon omdat ik weet dat het goed voor me is. En vaak is dat genoeg.

    • Day sis zeker zo, ik moet het ook meer gaan een als dat het gewoon goed is voor mijn revalidatie, daarom plan ik het nu ook echt in, dan ga ik ook wel en als ik dan daarna thuis zit met een kop koffie ben ik wel weer heel tevreden.

  2. ik vind het lastig om je raad te geven, ik ben namelijk dol op wandelen…Het is zo zen. Je hoeft lekker niks, ene been voor het andere been en gaan. Zo heeft de mensheid zich sinds miljoenen jaren voortbewogen Ik stap elke dag de deur uit en loop tussen de 40 minuten en een uur. Maar ik zie dat jij er speciale schoenen voor hebt van die stokken…dat lijkt mij dus niet leuk….

    • die stokken gebruik ik alleen in de bergen hoor, en het als zen benaderen is helemaal niet verkeerd, misschien moet ik dat ook eens doen. het als ‘ontspanning’ gaan zien in plaats van moeten.

  3. Mijn man begon deze zomer ook te sukkelen met zijn knie. Hier is zijn kraakbeel helemaal afgesleten 🙁 Hij kreeg juist de tip om niet te veel meer te wandelen omdat zijn beenspieren niet in verhouding zijn (door het wandelen zijn zijn bovenbeenspieren meer ontwikkeld dat zijn onderbeenspieren). Hij moest meer fietsen. Misschien dat een combinatie van fietsen en wandelen voor jou ook mogelijk is? Zeker als je niet graag gewoon wandelt buiten op vakantie.

  4. Jammer dat de pijn weer terug is gekomen. Ik kan mij voorstellend dat wandelen dan wel goed voor je knie is. Misschien helpt het om een lekker muziekje of een luisterboek op te zetten tijdens het lopen

  5. Ik snap helemaal wat je bedoelt. Iets is leuk totdat het moet, en dan is het lastig vol te houden. Ik hoop voor jou dat het mooie weer nog even aanhoudt, dat wandelt in ieder geval al een stuk prettiger!

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *