4 redenen waarom je zou moeten trainen met gewichten.
Gezondheid

4 redenen om te trainen met gewichten

 Dit jaar wil je er echt in slagen om fitter te worden. Inmiddels is het jaar alweer een tijdje geleden op gang gekomen en is er misschien nog weinig terecht gekomen van je goede voornemens. Hoog tijd om hier verandering in te brengen. Fit worden is namelijk misschien wel hét belangrijkste voornemen van dit jaar. Nu we de huidige gezondheidscrisis met een beetje geluk te boven komen, is het duidelijker dan ooit hoe belangrijk het is dat we in een goede gezondheid verkeren. Gezonde mensen belanden immers minder snel in het ziekenhuis. Bovendien merk je ook verschil in de kwaliteit van je leven. Fitter worden kan op heel veel verschillende manieren. Meer fietsen, hardlopen, trainingen via YouTube volgen, naar de sportschool of natuurlijk trainen met gewichten

Bij dat laatste denken veel mensen direct aan stevige bodybuilders, maar dat hoeft natuurlijk niet zo te zijn. Trainen met gewichten heeft namelijk voor iedereen voordelen. Jong en oud, groot en klein. Bovendien bepaal je zelf hoeveel gewicht je op de halterbank plaatst. Het is dan ook heel toegankelijk voor iedereen.

Toch zien we nog altijd dat mensen heel veel aan cardio doen als ze fitter willen worden. Maar krachttraining – bijvoorbeeld met gewichten – links laten liggen. Zonde, want dit kan je heel veel voordelen bieden. Nieuwsgierig geworden? Wij geven je 4 redenen om (vaker) te trainen met gewichten. 

Een langer leven 

Is het altijd al jouw grootste nachtmerrie geweest om jong te sterven? En is dit mede de reden waarom je gezonder wilt gaan leven? Dan hebben we goed nieuws. Uit onderzoek van een Amerikaanse Universiteit in 2014 is gebleken dat meer spiermassa van grote invloed is op de leeftijd die we uiteindelijk zullen behalen. Mensen met een lage spiermassa hebben namelijk een veel grotere kans om jonger te komen te overlijden. De spiermassa is van essentieel belang gebleken voor een langer leven. Zeker als we al wat ouder worden. 

Het opbouwen van meer spiermassa kan natuurlijk op heel veel verschillende manieren, maar trainen met gewichten is hier natuurlijk wel het meest effectief. Een lang en gelukkig leven in een gezond lichaam. Wat kan je nog meer wensen? 

Het helpt bij het afvallen 

Mensen die graag wat overtollige kilo’s willen kwijtraken, besteden vaak heel veel aandacht aan cardio. Bedenk echter goed dat cardio op zichzelf niet altijd even effectief werkt. Dit zorgt er bijvoorbeeld niet voor dat je meer energie verbruikt. Natuurlijk zal je calorieën verbranden, maar hoe is dat in rust? Het grote voordeel van het verhogen van de spiermassa door te trainen met gewichten is dat dit ook het energieverbruik verhoogt. Hoe meer spiermassa, hoe meer calorieën je dagelijks zal verbranden. Ook wanneer je helemaal niets doet een dag. 

Daardoor kan je dus zelfs meer eten op een dag zonder extra aan te komen. Misschien val je zelfs af!

Lees ook: Eerste hulp bij afvallen- zo raak je jouw overtollige kilo’s kwijt.

Fysiek sterker worden 

Merk je dat je fysiek helemaal niet zo sterk bent en is dit soms lastig in het dagelijks leven? Bijvoorbeeld omdat je de boodschappen niet zo goed kunt tillen of merkt dat dagelijkse huishoudelijke klusjes je eigenlijk al te zwaar zijn? Dan wil je dit natuurlijk zo snel mogelijk veranderen. Er zijn meestal geen eenvoudige oplossingen, maar één manier om zo snel mogelijk fysiek sterker te worden is toch wel door het trainen met gewichten. Je zal merken na enkele weken al progressie merken. Bijvoorbeeld doordat je langer kunt spelen met je (klein)kinderen zonder uitgeput te raken. Gemakkelijk enkele tassen boodschappen kunt tillen, enzovoorts. Dat geeft direct meer motivatie.  

Sterkere botten 

Vooral bij oudere mensen kan krachttraining enorm bijdragen aan het versterken van de botten. In een leeftijdscategorie waarbij de botten over het algemeen wat brozer lijken te worden, is dat natuurlijk ontzettend prettig. Juist in die leeftijdscategorie zien we het percentage botbreuken namelijk aanzienlijk toenemen. Blessures die je op die leeftijd eigenlijk liever niet wilt meemaken. Het is natuurlijk niets om afhankelijk te moeten zijn van je omgeving, simpelweg omdat je iets gebroken hebt. 

Door meer aan krachttraining te doen, versterk je de botdichtheid. Hierdoor neemt de kans op botbreuken af. Het verschil bij oudere mensen is duidelijk te merken. Ouderen die meer krachttraining doen, breken veel minder snel iets dan ouderen die hier geen extra aandacht aan besteden. Genoeg reden dus om niet langer af te wachten en aan de slag te gaan. 

foto gratis afbeelding via Pixabay

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.