Zo houd je een Social Media detox

Zo hou je een Social Media detox

Ben jij teveel bezig met Social Media? En zou je wel eens een Social Media detox willen houden, maar weet je niet hoe? Ik neem je mee in deze zoektocht en laat je zien hoe je minder met je Social Media bezig kan zijn.

Social Media

Hoeveel zit jij gemiddeld op Social Media? Hoeveel tijd gaat hier in zitten. Hoevaak voel jij de afleiding om toch even te kijken of er niet iets is gebeurd op Twitter, Facebook of Instagram?

Thuiswerken en afleiding

Het is met thuiswerken sowieso lastiger dan wanneer je op kantoor werkt. Er is thuis zoveel afleiding om je heen en dan niet alleen op Social Media. Al is dit natuurlijk wel een groot deel van de afleiding. Je kan er niet om heen. Social Media is een groot deel van onze dag geworden. Apps zoals Facebook, Instagram en Twitter zorgen ervoor dat we contact houden met anderen, contact die we nu misschien wel meer nodig hebben dan anders. Nou is dit natuurlijk helemaal prima, maar wanneer je nu het gevoel begint te krijgen dat deze Social Media je uitput of ontevreden maakt, dan is het misschien wel eens tijd voor een Social Media detox.

Social Media detox

Hoe kan je nu echt een Social Media Detox houden:

  1. Doe deze detox samen met een ander. Spreek samen af dat je Social Media een week afsluit en hoor na deze week van elkaar hoe het ging.
  2. Je kan cold turkey de apps van je telefoon halen.
  3. Maar je kan ook eens kijken welke apps je het meest gebruikt en hier een doel van maken om hier minder op te kijken.
  4. Zie je zelf het probleem niet zo, vraag dan eens om je heen, hoe je parter en/ of kinderen het zien. Vinden zij dat je wel wat minder op Social Media bezig mag zijn? Luister naar hun adviezen.
  5. Wat je kan doen is een elastiekje om je telefoon doen. Je bent zo snel geneigd dat ding weer te pakken, tot je vloeiende beweging onderbroken wordt met ( in dit geval een elastiekje) waardoor het besef kan komen, ‘wacht pak ik hem nu alweer?’
  6. Met een detox is het niet dat je helemaal niks meer mag. Spreek met jezelf af, wanneer je wel op Social Media mag. Dit kan na twee uur werken zijn, wanneer je even een koffie pauze neemt of ‘middags bij de thee pauze. Maar je kan ook afspreken met jezelf, dat je pas na het werken op Social Media mag kijken en reageren.
  7. Zet je telefoon in de avond uit. Dit kan bijvoorbeeld om 21.00 zijn. Je geeft je telefoon even ‘rust’ en jij zal zien, dat je door niet meer op het beeldscherm te kijken, ook meer rust heb en waarschijnlijk ook beter kan slapen.
  8. Koop een wekker, hierdoor doet je telefoon geen dienst als wekker en hoeft deze dus ook niet in jouw buurt te liggen.

Leg je mobiel aan de kant

Heb jij het nodig om af en toe even een Social Media detox te houden? Gaat je mobiel te veel je leven bepalen? Slaap je ’s nacht slecht omdat je voor het slapen gaat telkens op je telefoon kijkt? Het is echt niet definitief, probeer gewoon minder op je scherm te kijken en wie weet voelt het nog goed ook!

foto pixabay

Meer artikelen

Over de auteur

ik ben schrijver, reiziger, bohemian en modeliefhebber en deel graag tips, ervaringen en laatste trends met mijn lezers. Ik ben getrouwd en moeder van 2 zonen (2007 & 2009). In mijn vrije tijd ben ik creatief en druk met mijn moestuin.

17 reacties

  1. zegt:

    ik heb tegenwoordig steeds minder de behoefte aan social media. zal wel een winterdip zijn ahha maar ik leg net zo makkelijk mijn telefoon weg en in bed heb ik hem wel altijd bij mij maar niet voor de fun

    fijn weekend lodi!!

    1. zegt:

      De winterdip en ik merk dat al wat er nu om ons heen gebeurd me af en toe een beetje te veel word en ik hier geen zin heb om ook op Social Media nog eens over te lezen.

    2. zegt:

      Ik vind die tip met dat elastiekje een hele goeie. Voorkomt zeker dat je je hoesje snel even opendoet.

      1. zegt:

        echt he, ik vind hem zo goed, dan pas merk je hoevaak je wel niet je telefoon open doet.

  2. Het is een feit ik ben er ook te veel op bezig. Vooral in de avonden als er tussen de programmaś reclame is. Dan graai ik naar dat ding.

    1. zegt:

      heel herkenbaar. Ik zet hem zelf al op tijd uit, omdat ik steeds maar weer zat te kijken maar eigenlijk niks las 😉

      1. zegt:

        Zo gaat dat bij mij ook. Dan kijk ik op Twitter wat anderen van het programma vinden.

  3. Ik heb nooit zo het gevoel dat ik dit nodig heb, omdat ik social media over het geheel genomen best stom vind ; )

    1. zegt:

      Alleen maar goed! 🙂

  4. zegt:

    Wat een goed idee van dat elastiekje! Een simpele manier om je bewust te worden van hoe vaak je je telefoon pakt. Ik pak hem ook te vaak. Mijn oplossing is om ‘m af en toe gewoon een middag/dag/paar uur in de kast te leggen. Werkt prima.

    1. zegt:

      Dat vind ik ook een hele goede, ik merk ook dat het zoveel rust geeft om hen gewoon uit het zicht te hebben.

  5. zegt:

    Wat een handige tips. Ik merk dat ik als ik vrij ben vaker op mijn telefoon kijk dan wanneer ik op werk ben. Wat bij mij helpt is het geluid uit te zetten

  6. zegt:

    Handige tips maar ik probeer het al onder controle te houden. Overdag alleen s’morgens voor het werk een momentje, in de pauze en na het eten in de avond

  7. zegt:

    Een detox zou voor mij zeker niet verkeerd zijn. Ik merk toch wel dat ik te vaak mijn mobiele pak en dan steeds het geijkte rondje even maak. Ik heb nu bij een aantal apps aangegeven hoe lang ik er maximaal per dag op wil zitten en dat werkt ook wel aardig goed. Tot nu toe nog maar 2x in overtreding gegaan…

  8. Jouvence zegt:

    Ik moet echt hoognodig eens wat vaker een social media/telefoon detox houden.

  9. zegt:

    Ik heb jaren terug een detox gedaan. 7 dagen geen internet op mijn Smartphone. Dexeerste dagen was het wennen, maar daarna was het heerlijk rustig. Ik probeer er nog steeds erg bewust bezig mee te zijn. De ene keer gaat dat makkelijker dan de andere keer.

  10. Ik ben heel veel online bezig en dat is leuk. Maar misschien geeft het mij ook wel veel spanning. Zou inderdaad goed zijn om de telefoon in ieder geval even niet te gebruiken.

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze website gebruikt cookies om de gebruikerservaringen te verbeteren. Met het gebruiken van deze website stem je er mee in dat ik cookies gebruik. View more
Accept