Zo hou je een Social Media detox
Persoonlijk

Zo houd je een Social Media detox

Ben jij teveel bezig met Social Media? En zou je wel eens een Social Media detox willen houden, maar weet je niet hoe? Ik neem je mee in deze zoektocht en laat je zien hoe je minder met je Social Media bezig kan zijn.

Social Media

Hoeveel zit jij gemiddeld op Social Media? Hoeveel tijd gaat hier in zitten. Hoevaak voel jij de afleiding om toch even te kijken of er niet iets is gebeurd op Twitter, Facebook of Instagram?

Thuiswerken en afleiding

Het is met thuiswerken sowieso lastiger dan wanneer je op kantoor werkt. Er is thuis zoveel afleiding om je heen en dan niet alleen op Social Media. Al is dit natuurlijk wel een groot deel van de afleiding. Je kan er niet om heen. Social Media is een groot deel van onze dag geworden. Apps zoals Facebook, Instagram en Twitter zorgen ervoor dat we contact houden met anderen, contact die we nu misschien wel meer nodig hebben dan anders. Nou is dit natuurlijk helemaal prima, maar wanneer je nu het gevoel begint te krijgen dat deze Social Media je uitput of ontevreden maakt, dan is het misschien wel eens tijd voor een Social Media detox.

Social Media detox

Hoe kan je nu echt een Social Media Detox houden:

  1. Doe deze detox samen met een ander. Spreek samen af dat je Social Media een week afsluit en hoor na deze week van elkaar hoe het ging.
  2. Je kan cold turkey de apps van je telefoon halen.
  3. Maar je kan ook eens kijken welke apps je het meest gebruikt en hier een doel van maken om hier minder op te kijken.
  4. Zie je zelf het probleem niet zo, vraag dan eens om je heen, hoe je parter en/ of kinderen het zien. Vinden zij dat je wel wat minder op Social Media bezig mag zijn? Luister naar hun adviezen.
  5. Wat je kan doen is een elastiekje om je telefoon doen. Je bent zo snel geneigd dat ding weer te pakken, tot je vloeiende beweging onderbroken wordt met ( in dit geval een elastiekje) waardoor het besef kan komen, ‘wacht pak ik hem nu alweer?’
  6. Met een detox is het niet dat je helemaal niks meer mag. Spreek met jezelf af, wanneer je wel op Social Media mag. Dit kan na twee uur werken zijn, wanneer je even een koffie pauze neemt of ‘middags bij de thee pauze. Maar je kan ook afspreken met jezelf, dat je pas na het werken op Social Media mag kijken en reageren.
  7. Zet je telefoon in de avond uit. Dit kan bijvoorbeeld om 21.00 zijn. Je geeft je telefoon even ‘rust’ en jij zal zien, dat je door niet meer op het beeldscherm te kijken, ook meer rust heb en waarschijnlijk ook beter kan slapen.
  8. Koop een wekker, hierdoor doet je telefoon geen dienst als wekker en hoeft deze dus ook niet in jouw buurt te liggen.

Leg je mobiel aan de kant

Heb jij het nodig om af en toe even een Social Media detox te houden? Gaat je mobiel te veel je leven bepalen? Slaap je ‘s nacht slecht omdat je voor het slapen gaat telkens op je telefoon kijkt? Het is echt niet definitief, probeer gewoon minder op je scherm te kijken en wie weet voelt het nog goed ook!

foto pixabay

Meer artikelen

17 thoughts on “Zo houd je een Social Media detox”

  1. ik heb tegenwoordig steeds minder de behoefte aan social media. zal wel een winterdip zijn ahha maar ik leg net zo makkelijk mijn telefoon weg en in bed heb ik hem wel altijd bij mij maar niet voor de fun

    fijn weekend lodi!!

    1. De winterdip en ik merk dat al wat er nu om ons heen gebeurd me af en toe een beetje te veel word en ik hier geen zin heb om ook op Social Media nog eens over te lezen.

  2. Wat een goed idee van dat elastiekje! Een simpele manier om je bewust te worden van hoe vaak je je telefoon pakt. Ik pak hem ook te vaak. Mijn oplossing is om ‘m af en toe gewoon een middag/dag/paar uur in de kast te leggen. Werkt prima.

  3. Een detox zou voor mij zeker niet verkeerd zijn. Ik merk toch wel dat ik te vaak mijn mobiele pak en dan steeds het geijkte rondje even maak. Ik heb nu bij een aantal apps aangegeven hoe lang ik er maximaal per dag op wil zitten en dat werkt ook wel aardig goed. Tot nu toe nog maar 2x in overtreding gegaan…

  4. Ik heb jaren terug een detox gedaan. 7 dagen geen internet op mijn Smartphone. Dexeerste dagen was het wennen, maar daarna was het heerlijk rustig. Ik probeer er nog steeds erg bewust bezig mee te zijn. De ene keer gaat dat makkelijker dan de andere keer.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *