Gezond is niet alleen maar groente en fruit eten en genoeg sporten. Gezond is ook zorgen voor een gezonde leefomgeving. De hele dag ontstaat er in een huishouden nieuw huisvuil. We verliezen haren, huidschilfers en andere afvalproducten afkomstig van ons lichaam. Daarnaast raken we de hele dag voorwerpen aan zoals kasten. kranen en deurklinken. Door deze vorm van alledaags gebruik ontstaat een broeinest voor vele micro-organismen, zoals bacteriën en virussen Vooral deze verborgen organismes bezorgen ons een gevoel van onbehagen. Niet prettig, dus hoog tijd om vandaag eens met wat simpele effectieve tips deze ongemakken te bestrijden en drie tips te geven voor een gezondere leefomgeving.

 leefomgeving

De Basis

Om even bij de basis te beginnen… er zijn drie hoofdgroepen micro-organismen: bacteriën, schimmels en virussen. Onder gunstige omstandigheden kunnen deze organismen zich snel vermenigvuldigen. Om dit in gang te zetten  zijn vaak een paar elementen nodig. Zo is de juiste temperatuur belangrijk, deze ligt voor de meeste bacteriën tussen de 20 °C en 40 °C. De temperatuur die ook in veel huishoudens als de aangename wordt beschouwt. Maar het is dus ook een behaaglijke temperatuur voor de ongenode gasten in je huis.

3 Tips voor een gezondere leefomgeving

Vandaar dat ik drie tips met jullie wil delen voor een gezondere leefomgeving. De tips zijn:

Tip 1:  Beperk de warme temperatuur in je huis

Omdat we nu weten dat de organismen zich prettig voelen bij een temperatuur boven de twintig graden is het raadzaam om ervoor te zorgen dat deze temperatuur niet te lang aanwezig is in je huis. Draai ‘s avonds de kachel laag tot 15 graden. En probeer ook overdag een temperatuur aan te houden tussen de 17 en 19 graden. Op zich natuurlijk niet heel erg want overdag ben je waarschijnlijk toch continu in beweging en merk van de lagere waardes helemaal niets.  Wanneer de avond valt kan de kachel natuurlijk best even omhoog. Want dan gaan de beentjes immers ook omhoog. De stand van de voetjes kan je dus aardig als graadmeter zien. Handig ezelsbruggetje om het stramien voor de temperatuurregeling aan te houden.

Tip 2:  Zorg voor een goede luchtcirculatie

De circulatie van lucht zorgt niet alleen voor verse zuurstof in je huis maar verdrijft ook nare luchtjes uit huis. Zet dus regelmatig ramen en deuren tegen elkaar open Vooral in de slaapkamer moet je dit niet vergeten. Want hier ontstaan juist snel vochtige plekken in bijvoorbeeld het matras of dekbed door lichaamstranspiratie. Een ideale voedingsbodem voor bijvoorbeeld huismijt ontwikkeld zich het beste bij een luchtvochtigheid van  75-80% en een temperatuur van 25 graden. Je begrijpt dat lichaamsvocht en lichaamswarmte een perfecte huisvesting zijn voor ongedierte.

Naast de temperatuur en het vocht voeden de organismen zich verder vooral met menselijke huidschilfers, maar ook pollen, bacteriën, schimmels en dierenharen. Dat brengt ons gelijk bij de laatste tip.

Tip 3: Vermijd stof en ophoping van haren

Klop regelmatig kleden en kussen uit. En zuig zeker 1 keer per week alle kleden en tapijten. Op deze manier verwijder je stof en haren die anders ook zouden kunnen leiden tot allergieën. Bijzaken die het woon en leefgenot aardig kunnen bederven. Maar met bovenstaande tips moet je de risico tot de ongenode gasten aardig kunnen beperken.

Bonustip: Iets leuks doen met al die afvalstoffen

Wist je dat je met al die lichaamsresten ook nog iets leuks kan doen? Het is namelijk perfect bronmateriaal voor een dna test. Tegenwoordig is dat helemaal hip.En toegegegeven het best leuk om meer over jezelf en je naasten te weten te komen.Kan je toch nog iets leuks doen met al die vieze resten. En misschien is eindelijk die stamboom compleet krijgen.

Steeds vaker hoor ik van mensen dat ze een DNA test laten doen. Er gaat ook zo een mooi filmpje rond op Internet over mensen die achter hun ‘roots’ komen. Eerlijk gezegd weet ik niet zo goed of dit iets voor mij zou zijn. Hoe denk jij hier over?

Zou jij meer op dit gebied oven jezelf en je naasten te weten willen komen? 

Meer gezonde tips!

foto pixabay/ spon

 

 

24 Comments on Tips voor een gezondere leefomgeving

  1. Goeie tips lodi. Ja, veel mensen denken niet na over luchtcirculatie en schone lucht. Want dat zijn ook nog twee verschillende dingen, maar wel allebei super belangrijk voor je gezondheid. Om eerlijk te zijn houden wij soms ook wel een paar dagen de ramen/deuren dicht tot het lampje weer aangaat, owja we moeten luchten.

    Zo’n DNA test lijkt me echt fijn om te doen, maar aan de andere kant vraag ik me dan weer af wat je ermee opschiet. DNA, blijft DNA toch? En kun je niet zomaar veranderen. Misschien vertelt het je meer of het wat en waarom.

  2. Ik ben allergisch voor huisstofmijt dus heb een luchtreiniger gekocht en een krachte stofzuiger waarmee ik mijn matras, huis en vloeren goed kan zuigen. Elke dag gaat er een robotstofzuiger door het omdat ik tevens een kat heb. En de samen staan dagelijks open in het hele huis. Helaas woon ik midden in de stad, dus is de luchtreiniger geen overbodige luxe. Nu nog wekelijks mijn matras stofzuigen….

  3. Handige tips. Verluchten probeer ik zo vaal mogelijk te doen maar is ind e winter niet evident. En dan ja, die kachel…. Ik beken dat ik het graag behaaglijk warm heb. Te lang in het Zuiden gewoond. Goed dat je de aandacht vestigt op de gevolgen.

  4. De hype rondom de DNA test vind ik helemaal niets. Mt name dat het in cadeauverpakking wordt aangeboden.
    De andere tips die je geeft vind ik wel handig. Hoewel ik een kamertemperatuur van 15 – 17 graden wat laag vind. Zeker als je thuis achter de computer werkt.

  5. Wat een goede tips! Ik ben soms best benieuwd waar mijn voorouders bijvoorbeeld vandaan komen. Nu denken we dat we volledig Nederlands zijn, maar misschien liggen onze oorspronkelijke roots wel ergens anders. 😉 x

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *