Een betere conditie zonder te sporten? Zo pak je dat aan!
Gezondheid

Een betere conditie zonder te sporten? Zo pak je dat aan!

Een betere conditie willen we allemaal wel, maar misschien heb je geen tijd of zin om te sporten. Toch zal je merken dat door te bewegen- hoe minimaal dit misschien voor jou ook lijkt- je kan zorgen dat je beter in je vel zit. Met deze tips krijg je wel zeker een betere conditie!

Een betere conditie

Is jouw conditie wel eens beter geweest? Merk je dat je net iets vaker dan je lief is een beetje buiten adem bent als je bovenaan de trap aankomt? Wil je daar op zich best iets aan doen, maar heb je echt geen tijd of zin om fanatiek te gaan sporten? Goed nieuws! Want ook door je leven een heel klein beetje anders in te richten kun je conditie opbouwen. Wat minder tijd zittend doorbrengen, minder vaak uit gewoonte de auto pakken; er zijn tal van manieren om wat meer beweging in te bouwen in je dagelijkse leven.

Heb jij een zittend beroep?

Werk je? Dan kan het zijn dat je tijdens je werk al ongezien heel wat beweging krijgt. Er zijn aardig wat beroepen waarin je een deel van de tijd op je benen staat of rondloopt. Maar er zijn nog veel meer beroepen waarin je heel de dag aan je bureau zit, en niet of nauwelijks beweegt. Behoor je tot de laatste groep, en breng je je werkdag doorgaans zittend door, dan is de kans groot dat jij ook tot de groep behoort die merkt dat de conditie niet optimaal is en graag een betere conditie zou willen krijgen.

Ga lopend naar je werk

Gelukkig kun je ook bij een zittend beroep ervoor zorgen dat je niet alleen maar stilzit de hele dag. Dat begint al met hoe je naar je werk toe gaat? Als je nu thuis werkt, kan je even niet anders, maar werk je buitenshuis en woon je op loopafstand? Loop er dan eens heen. Door te wandelen afvallen of een betere conditie krijgen klinkt als een meerjarenplan, maar dat is helemaal niet waar. Juist een flinke wandeling, liefst iedere dag, zet na een tijdje vaak meer zoden aan de dijk dan een wekelijks bezoekje aan de sportschool.

Of ga fietsen

Is lopen iets te ver, dan kun je natuurlijk ook fietsen. En ontkom je echt niet aan de auto, ook dan kun je best wat beweging in je werkdag stoppen. Door eens niet de lift te nemen, maar de trap. Door in je pauze niet in de kantine te gaan zitten, maar een lekker ommetje te maken.

De dagelijkse klusjes

Ook thuis kun je heel gemakkelijk wat extra beweging inbouwen. Denk eens aan al die keren dat je even snel ergens heen moet. Boodschappen doen, kind uit school halen, even bij iemand langs. Door in die gevallen wat vaker te gaan lopen of de fiets te pakken, kun je ongemerkt een prima conditie opbouwen. Of plan eens iedere dag een wandelingetje in. Zie het als ontspanning, even je hoofd leegmaken, even eruit. Het gaat er niet om hoe fanatiek je beweegt, maar hoe structureel je het doet. Met iedere dag een half uurtje lopen bereik je prima resultaten en een betere conditie.

Wandelen met een uitdaging

Wandelen met de ommetjes app van de Hersenstichting is momenteel heel populair. Ik loop misschien niet meer met de app, maar ik word wel elke dag gestimuleerd om te lopen. Wat ik ook doe tijdens het wandelen is foto’s maken. Gewoon van wat ik om me heen ziet. Zo verbeter ik tijdens deze lockdown mijn fotografie skills en verbeter meteen mijn conditie.

Een betere conditie zonder te sporten? Zo pak je dat aan!
Een betere conditie zonder te sporten? Zo pak je dat aan!

foto’s lodiblogt/ samenwerking

Meer artikelen

3 thoughts on “Een betere conditie zonder te sporten? Zo pak je dat aan!”

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *