Havermout. Erg populaire als ontbijt. gezond, vol vitamines en vezels. Toch kan je ook havermout zo gezond of ongezond maken als je zelf wilt. In deze moderne tijd met super foods en power meals willen de meeste mensen ook gezond ontbijten. Maar hoe maak jij je ontbijt zo gezond mogelijk?

 

havermout

Havermout in de ochtend

De keuze voor havermout in de ochtend is ideaal. Je kan het warm of koud eten, door de vezels vult het goed en is prima te combineren met melkproducten en fruit. Toch is het ook met dit ontbijt makkelijk om van een gezonde maaltijd een ongezonde versie te maken. Hoe kan je dit nou voorkomen?

De makkelijke weg kiezen

Wanneer je ‘s morgens weinig tijd hebt, is het makkelijk om voor een snel ontbijt te kiezen. Nou is havermout als ontbijt al super snel te maken, maar het kan helemaal snel wanneer je voor de kant en klare havermoutpap gaat. Laat je hier niet door verleiden. In deze kant en klaar producten zit meer suiker dan wanneer je die ontbijt zelf klaar maakt. Het zelfde is voor de keuze uit muesli en cruesli. Je kan er vanuit gaan dat cruesli meer suiker bevat dat muesli. Lees daarom altijd goed de etiketten!

Waar combineer je je ontbijt mee?

Havermout op zichzelf  is erg saai, er zit weinig smaak aan en erg gezellig staat het ook niet in een bakje bij je ontbijt. Logisch dus dat men snel geneigd is om  suiker er op te strooien, chocolade chips of een andere topping die je ontbijt ongezond maakt. Niet doen, want dan maak je het gezonde ontbijt juist ongezond.

Maar waar kan je de havermout dan wel mee combineren?

  • een halve banaan en kaneel.
  • een handje blauwe bessen of aardbeien.
  • handje noten (ongezouten)
  • Griekse yoghurt 0% vet of kies eens voor kwark.
  • maak je eigen granola. Hierbij mijn recept voor home made granola
  • of wat dacht je van deze bananen brood

Met deze tips maak je je ontbijt lekker en gezond!

Havermout. En hoe je jouw ontbijt gezond kan houden

Heb jij nog lekkere gezonde tips voor bij de havermout? Laat het me weten in een reactie. Bedankt!

 

handtekeningklein

foto’s lodiblogt

 

 

4 Comments on Havermout. En hoe je jouw ontbijt gezond kan houden

    • In het weekend is het hier ook gewoon een boterham met vlokken, heerlijk. Alleen doordeweeks lukt me dat niet, dan vind ik een broodje niet lekker en staat hier de cereals op tafel. Voor ieder wat wils. Ik gezond aan de granola, man de cruesli en de jongens honey loops. Ik heb ze nog niet zo gek dat ze ‘gezond’ met me meedoen.:)

  1. Ik eet ook bijna iedere werkdag havermout als ontbijt. Meestal met banaan of appel of rozijnen. Altijd met magere melk en warm. En vaak stiekem toch met een schepje hagelslag.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *