Doen: Een rondreis langs de Nationale parken van Amerika

Doen, bezoek deze Nationale Parken in Amerika

Ik heb het geluk gehad dat ik nu al een aantal keren vele Nationale Parken in Amerika heb kunnen bezoeken.  Maar waarom ben ik al vier keer in de Grand Canyon geweest? En welke wandeling zou ik nog heel graag eens met mijn kinderen willen lopen?

De eerste keer in Amerika

In 2001 kwam ik voor het eerst in Amerika. Ik reisde toen zes maanden samen met mijn zus, een auto en een tent, door Amerika. We begonnen in maart in New York en eindigde hier in september. Tussendoor hebben we vele Nationale Parken, steden en plekken mogen bezoeken. Het voordeel van zo lang reizen is, dat je overal heel lang kan blijven, er is geen haast. Zo bleven we bijna een week in de Grand Canyon. Een plek waar de meeste mensen vaak maar een paar dagen zijn. Toen wist ik nog niet dat ik veel vaker in Amerika zou komen.

En toen ging mijn zus emigreren

Maar toen mijn zus in 2004 emigreerde naar San Diego, begreep ik wel dat Amerika een land was waar ik vaker heen zou gaan. Dit zelfde jaar bezocht ik mijn zus en haar man. Naast San Diego ontdekken, gingen we naar onze favoriete plek in Amerika: Las Vegas en bezochten King’s Canyon National park. Vervolgens ging ik  in 2009 voor het eerst met mijn man en onze zoon naar mijn zus die toen net een zoon had gekregen. We huurden een camper en deden het bekende rondje in het westen van Amerika.

Een grote reis maken met het gezin

Toen de jongens drie en een jaar waren namen de man en ik een sabbatical. We reisden voor zeven maanden met een camper door Amerika en Canada. Door de chronische ziekte van de jongens liepen we op ons tandvlees en wisten dat we dit niet lang vol zouden houden. Een lange reis maken, kwam ineens op in ons hoofd. Mijn zus was zwanger van haar tweede dus dat ik naar Amerika toe zou gaan stond vast en ook zou ik graag eens Canada willen zien. De man die wilde eigenlijk die reis die ik in 2001 deed, ook wel eens doen. Wederom huurden we een camper, deze keer voor zeven maanden en gingen op weg.

De bekende en onbekende parken van Amerika

Nu bezochten we ‘ naast de standaard Nationaal Parken, ook vele nieuwe waar of alleen ik of we beide nog niet geweest waren. Naast de Nationale Parken bezochten we ook alle grote steden die we passeerden en gingen bijvoorbeeld naar Cape Carnaval en bezochten ook vele onbekende parken.

Herinneringen aan Amerika

De jongens weten zich van deze reis niks meer te herinneren. de afgelopen jaren zijn we wel twee keer een weekje naar Amerika geweest voor een familie reünie. Een keer naar Pennsylvania en een keer naar Georgia. Toch is de planning om in de komende jaren weer naar Amerika te gaan. We zullen dan mijn zus natuurlijk bezoeken en met een camper of een tent, weer het bekende rondje Nationale Parken maken. Maar waarom doen we dit weer? Waarom ga ik voor de vijfde keer naar de Grand Canyon? Omdat dit het waard is. De natuur in dit deel van Amerika is zo mooi, dit wil ik heel graag met onze kinderen delen. Wat zijn echt plekken die je zou moeten bezoeken, mocht je de kans hebben.

Misschien wel het bekendste rondje Nationale parken

Er is een rondje in het westen, die veel mensen doen en terecht, want deze plekken zijn prachtig.

De Grand Canyon

Misschien wel het bekendste park van Amerika, de Grand Canyon. De aller eerste keer dat ik hier was, de auto parkeerde en naar Mather point liep, stond ik echt aan de grond genageld. Wat was dit mooi! Dit gevoel komt nooit meer terug, toch blijf ik de zuid kant van de Grand Canyon prachtig vinden. We zijn ook aan de noord kant geweest, maar dit is eigenlijk niet nodig om hier helemaal voor om te rijden. Het uitzicht is hier lang niet zo mooi als van de zuid rim. Aan de zuid Rim heb ik verschillende wandelingen gelopen, maar ben nog nooit helemaal beneden in de canyon geweest. De keren dat ik er was, was het zo heet, dat dit eigenlijk niet te doen was.

Bryce  Canyon National Park

Net voor de ingang van Bryce National Park is een camping, ideaal. Met een bus kan je het park bezoeken en ’s avonds kan je kijken naar een Rodeo die vlakbij de camping plaatst vind. Bryce Canyon National Park is een prachtig park, de kleuren doen je de eerste keren versteld staan. Het is gelegen in het zuidwesten van de staat Utah. Bryce Canyon is beroemd om zijn unieke geologische rotsformaties. Door de samenwerkende krachten van vriezen en dooien worden de kalk- en zandsteenformaties langzaam geërodeerd en vormen zo de zogenaamde hoodoos. De afgesleten toppen zorgen voor prachtige formaties die in het zonlicht erg mysterieus lijken. De zon zorgt voor schakeringen van de kleuren van de rotsen. De kleuren variëren van roze naar oranje. Je kan hier prachtige wandelingen lopen.

Nationale Parken

Zion

Zion is een prachtig park met de mooiste wandeling die ik ooit heb gelopen ‘Angels Landing’. National Park Zion is een natuurreservaat in de Verenigde Staten en heeft prachtige uitzichtpunten naar watervallen, rotsen en water. In herpark heb je vele prachtige wandelingen, kort en lang, makkelijk en moeilijk. Angels Landing, valt onder een zeer moeilijke wandeling, met kabels en stijle paden. Met de jongens heb ik deze wandeling nog nooit gelopen, maar dat gaan we de volgende keer zeker doen.

Kings Canyon en Sequoia

Sequoia en Kings Canyon National Park zijn twee Nationale Parken die naast elkaar gelegen zijn, maar als één groot nationaal park worden beheerd. Beide parken staan vooral gekend om de aanwezigheid van sequoia’s. Gigantische mammoetbomen. Als je van wandelen houdt dan kom je hier helemaal tot je recht. Het voordeel in alle parken in Amerika is dat er korte en lange wandelingen te doen zijn. In Kings canyon was het de eerste keer dat we gewaarschuwd werden omdat er een beer gezien was. Die zagen we toen niet, maar tijdens de latere reizen, hebben we aardig wat beren kunnen bewonderen.

Yosemite

Als klimmer is Yosemite voor mij natuurlijk het ‘Walhalla’ met zijn Half Dome en El captain. Maar ook voor niet klimmers is Yosemite echt het bezoeken waard. Je kan hier prachtige wandelingen maken naar de mooiste uitzicht punten. De mooiste wandeling is misschien wel de Mist trail. Let wel op, ga je hier in juni heen, dan moet je echt een regenjas mee nemen, want de waterval is dan nog heel aanwezig.

Maar denk ook eens aan deze Nationale Parken

Niet iedereen gaat naar het westen of heeft misschien meer tijd in Amerika dat je ook andere parken kan bezoeken. Onderstaande Nationale parken en State parken heb ik een of twee keer bezocht en zijn zeker het bezoeken waard. Ik zal hier snel ook eens een artikel over schrijven, met de praktische tips en mooie wandelingen.

• Arches
  • Mesa verda
  • Monumet Valley
  • Antelope Canyon

Heb jij deze Nationale Parken bezocht en wat vond jij de mooiste?

foto’s lodiblogt

Over de auteur

Hoi, Ik ben Lodi, bohemian, content creator met een free spirit en creativiteit.
Ik ben getrouwd en ben moeder van 2 zonen (2007 & 2009).

Op mijn blog schrijf ik over reizen, fashion ontdekkingen, interieur, de geheimen van het bohemian bestaan en het ontdekken van verborgen juweeltjes.

22 reacties

1. zegt:

Een camper noemen we hier een mobilehome. 😉

Vind het altijd wel leuk die verschilletjes,
    zou het ook graag eens doen, daarmee op reis gaan

1. zegt:

In Amerika heette ook een mobile home, wat dat is een camper ook een rare naam 🙂

2. zegt:

De grand canyon lijkt me echt geweldig! Daar zou ik zeker nog wel een keer heen willen. Of de route 99 op een motor.

1. zegt:

Ik heb in 2001 een stuk route 66 gereden ( in de auto) dat was fantastisch!

3. zegt:

Zo mooi! Ik durf niet te vliegen, maar als ik dan dit soort dingen zie, vind ik dat toch wel heel erg jammer.

1. zegt:

Ik moet eerlijk zeggen dat ik geen held ben met vliegen, ik ben altijd blij als ik weer met beide voeten op de grond sta.

4. zegt:

Het doet me terugdenken aan de reis met mijn vrouw 5jr geleden. De meeste (grote) die jij beschrijft hebben we bezocht. Een heli vlucht boven grand canyon was wel een hoogtepunt.

De parken zijn allemaal netjes onderhouden. Zou best eens terugwillen, eerst maar eens sparen:-)

1. zegt:

De parken zijn zeker goed onderhouden een ook altijd rolstel ( of kinderwagen) vriendelijk.

5. zegt:

Ja, prachtig om dit met je kids te kunnen delen. Zo’n andere cultuur en gebruiken dan hier. Zou zelf ook hele graag eens een rondreis door Amerika maken. Zeker ook met een camper. Heel gaaf om je blog te lezen.

6. Mandy zegt:

Wat een mooie foto’s ! Ik wil ook zo graag naar Amerika. Wat leuk dat je zus nu daar woont. Ook wel jammer natuurlijk. Echt een leuke blog!

7. zegt:

Dat lijkt me echt wel super avontuurlijk en een zeer mooie omgeving 🙂

8. zegt:

Die parken in het Westen van de VS vonden wij ech stuk voor stuk geweldig. Onze persoonlijke favoriet was yosomite, voorol ook vanwege zijn veelzijdigheid. Prachtig park.

Nu maar sparen voor een campertrip.door Canada of Zuid-Afrika. Onze ultieme droomreis

1. zegt:

Canada is ook zo mooi, hier komt snel ook een artikelober op mijn blog.

9. zegt:

Oh gaaf! Superleuk om te lezen. Wij hebben afgelopen maart een groot aantal nationale parken in West-Amerika gezien. Zo indrukwekkend!

1. zegt:

Wat gaaf! Dan herken je ze wel.

10. Nee, maar ze lijken me stuk voor stuk wel de moeite waard om eens te bezoeken. Amerika lijkt me sowieso een leuk land!

11. Wat een gave reizen zeg! Echt een unieke ervaring en jij hebt het gewoon al vaker gedaan ;). Vraagje: woont je zus nog steeds daar? Ik ben wel benieuwd.

1. zegt:

Ze woont er nog steeds hoor.

12. Lijkt me heel bijzonder om hier te zien…

13. Frederique zegt:

Ik ben nog nooit in de VS geweest. Wanneer ik erheen ga wil ik ook echt de tijd nemen en een paar maanden rondrijden. Al die nationale parken lijken me ook erg mooi.

14. zegt:

Geweldig, dit staat hoog op mijn bucketlist! Heerlijk zeg

15. ingrid zegt:

wauw wat super gaaf om te doen. ik ben er nog nooit geweest