Zwitserland: Wandelen over de langste hangbrug ter wereld

Zwitserland: Wandelen naar de langste hangbrug ter wereld

Zwitserland, wat is het toch een prachtig land. De bergen, de meren en wist jij dat ze -in het Wallis- de langste hangbrug ter wereld hebben. De Charles Kuonen Hangbrücke in Randa. Echt een aanrader om naar toe te gaan, maar vergis je niet in de stijle wandeling!

Voorbereidingen vooraf

Ken je dat, dat je op stap gaat met een plan in je hoofd. Dat had ik deze vakantie. Wij willen namelijk een nieuwe foto boven de open haard. Nu hangt een muur in de woonkamer vol met Canvas doeken van onze reis in Amerika van 2011, wil ik boven de open haard een foto van dit jaar in dezelfde kleur sepia. Nu wist ik dat bij Herinnering op Linnen, waar deze foto’s vandaan komen, nu een foto op canvas aanbieding is. Dus mijn doel van deze vakantie stond vast. Een foto maken voor op Canvas! En daar is Zwitserland toch de juiste plek voor!

Zomervakantie plannen

Waar gaan we deze zomervakantie naar toe of gaan we überhaupt op vakantie? Want een vakantie thuis is helemaal niet verkeerd, zeker niet wanneer jij de achtertuin de laatste maanden ook hebt opgeknapt of gaat opknappen. Wat dacht je van een hangmat en hangmat standaard in de tuin? Of je eigen zwembad! Ook bij ons was het de vraag, gaan we weg of blijven we thuis vanaf het moment dat we onze reis naar Amerika annuleerden. Omdat het allemaal toch lang onzeker was, besloten we pas een paar dagen van te voren dat we naar Zwitserland zouden gaan. Bewust gingen we naar twee campings waar we al vaker waren geweest. Puur omdat ik hier wist hoe de camping er uit zag en we eigenlijk ook niet zoveel behoefte hadden om veel te moeten doen. Na al die maanden thuis zijn en in de achtertuin doorgebracht, hadden we eigenlijk vooral behoefte aan een andere omgeving.

De mooiste plekken zien

We vertrokken naar het Wallis. Wanneer je hier heen gaat, ga je zeker ook naar Zermatt. Hier kan je niet alleen prachtig wandelen, maar ook de Matterhorn zien. Omdat we hier al vaker geweest zijn besloten we deze keer twee dorpen eerder te stoppen in Randa. Hier maakten we een wandeling naar de langste hangbrug ter wereld.

De Charles Kuonen Hangbrücke. De langste hangbrug ter wereld

De Charles Kuonen Hängebrücke is met haar 494 meter lengte de langste voetgangershangbrug ter wereld. De brug werd in juli 2017 geopend en loopt op een hoogte van 85 meter boven het Grabenguferravijn bij het Mattertal in de gemeente Randa in het Zwitserse kanton Wallis. De brug is alleen toegankelijk voor voetgangers.

Extra tourisme

Deze Hängebrücke moet het toerisme in het gebied een duwtje in de rug geven. Het gebied heeft namelijk te kampen met teruglopende bezoekersaantallen, sinds in 2010 de gloednieuwe voetgangersbrug de Europabrücke door vallende keien werd vernield. De nieuwe brug hangt dan ook een flink stuk hoger dan deze oude, zodat de kans op inslag van vallende rotsen veel kleiner is.

De aanleg van de brug duurde 2,5 maand en heeft zo’n 730.000 Zwitserse franken (650.000 euro) gekost. Daarvan werd ongeveer een ton opgehoest door een vermogende bewoner van de streek, ene Charles Kuonen, die daarmee zijn naam aan het bouwwerk mocht geven. Naburige gemeenten betaalden de rest; zij hopen te gaan profiteren van het extra toerisme dat de brug moet opleveren.

Geïnspireerd op de hangbruggen in Nepal

Volgens Zwitserse media is de nieuwe brug geïnspireerd op de hangbruggen in Nepal. Dat Aziatische land wordt gedomineerd door de hoge bergen van de Himalaya. Voor de lokale bewoners in Nepal zijn hangbruggen cruciale infrastructuur voor het vervoeren van goederen of het bezoeken van familie. In Zwitserland zijn het vooral toeristen die vanaf de brug van het uitzicht genieten, tijdens hun wandeltocht.

De wandeling

Nu ben je niet zo maar bij de Charles Kuonen Hängebrücke. Je moet hier wel wat voor doen!

Rondwandeling

De wandeling is een rondwandeling van 4 uur. Waarbij de heenweg naar de hangbrug een lange stijle klim is -je stijgt in 2 uur tijd ongeveer 1000 meter tot aan de hangbrug- met prachtige uitzichtpunten.

Zwitserland: Wandelen naar de langste hangbrug ter wereld
je stijgt in 2 uur tijd ongeveer 1000 meter tot aan de hangbrug

De langste hangbrug ter wereld

We liepen aardig door en na ander half uur flink stijgen en doorwandelen in de bossen, stonden we bij de hangbrug. Dan heb je toch even een slik momentje. Ik heb zeker geen hoogtevrees, maar je ziet de hangbrug is zijn volledige lengte van 494 meter voor je liggen en kijkt een aardig eind naar beneden. De hele wandeling over de brug duurde zo een minuut of tien.

De terugweg

Vervolgens loop je weer rustig door de bossen naar beneden. Deze weg is ook stijl, maar goed te doen. Persoonlijk vond ik het een prachtige wandeling. Ik hou van de bergpaden die door de bossen lopen, waardoor je ook schaduw hebt. Het lopen over de brug was gaaf en eerlijk gezegd hadden we verwacht dat we hier voor moesten betalen, maar dit was niet het geval. Het was een prachtige wandeling, met mooie uitzichten en een stukje spanning.

Nu is de vraag natuurlijk, welke foto ga ik gebruiken voor mijn canvas doek? We hebben hier zoveel mooie foto’s gemaakt, dus ik ga nog even rustig verder zoeken.

Praktische tips Charles Kuonen Hängebrücke:

• Parkeren kan ( tegen betaling) in Randa bij het station of bij hotels die plekken aan bieden.
  • Afstand: de wandeling is een 8,7 kilometer rondweg
  • Laagste punt: 1408 meter
  • Hoogste punt: 2267 meter
  • Stijgen: 999 meter
  • Dalen: 999 meter
  • Duur: voor de wandeling staat 4 uur.
  • Bij de splitsing waar de wandeling begint is het verstandig deze rechtsom te lopen, zowel qua stijle van de route als het moet passeren op de brug.
  • De brug is vrij toegankelijk.
Swissrope.com

foto’s lodiblogt/ disclaimer

Meer artikelen

Over de auteur

Hoi, Ik ben Lodi, bohemian, content creator met een free spirit en creativiteit.
Ik ben getrouwd en ben moeder van 2 zonen (2007 & 2009).

Op mijn blog schrijf ik over reizen, fashion ontdekkingen, interieur, de geheimen van het bohemian bestaan en het ontdekken van verborgen juweeltjes.

8 reacties

1. Ja, zeker mooie foto’s! Ik vind de foto met de brug waar jullie op staan wel gaaf voor op een canvasdoek.

2. Ik vind hem prachtig, maar het trekt me hier vanachter de computer al door de benen van de hoogtevrees : )

3. zegt:

Oh help, ik krijg al bibberbenen als ik de plaatjes zie. Je hebt in Duitsland ook zo’n soort brug. Daar ben ik op geweest en dat was tof, maar om het elk jaar te doen? Hm, nee.

4. zegt:

Wauw, waanzinnig, dat uitzicht! Lijkt me heel gaaf om een keer te zien en meegemaakt te hebben.

5. Mandy zegt:

Wat leuk! Ik ben benieuwd naar je canvas. Ik ga volgende week naar de enalangste hangbrug, namelijk die in duitsland!

6. Caroline zegt:

Aan Zwitserland bewaar ik warme herinneringen. Zo mooi daar on top of the world, uitkijken vanaf de Alpen naar het dal en besneeuwde bergtoppen. Die brug lijkt me een uitdaging!

7. zegt:

Oh wauw!! Dat is nog eens een leuke route om te wandelen. Met prachtige uitzichtplaten als extra cadeau. Ja, als ik een vakantie daar naar toe zou boeken zou dit zeker op mijn lijstje staan om te bezoeken.